استاد آواز در محاصره شایعه‌ها

گروه فرهنگ و هنر، شایان ربیعی: شایعه به کما رفتن استاد محمدرضا شجریان تنها یک ساعت و ۱۲ دقیقه در شبکه‏های اجتماعی دوام آورد. روز سه‌شنبه در حالی از ساعت ۱۵ و ۲۶ دقیقه شایعاتی درباره به کما رفتن شجریان فراگیر شد که سیل تکذیب این شایعات از سوی نزدیکان استاد و مسوولان رسمی فرهنگ و هنر کشور، تنها کم‏تر از یک و نیم ساعت، فضای رسانه‏های رسمی و شبکه‏های اجتماعی را به کلی در برگرفت. تکذیبیه‏ها از همان روز انتشار شایعه تا همین امروز به صورت مداوم و مکرر ادامه دارد و هر بار کسی از نزدیکان استاد خبری از سلامتی و روحیه بالای ایشان در مقابل بیماری سرطان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.زمان کوتاهی پس از درگذشت فیلمساز برجسته و بسیار مطرح کشورمان، عباس کیارستمی، گویا التهاب جامعه در غم از دست دادن بزرگان هنر و ادب کشور، افزایش یافته و به شکل‌گیری چنین شایعاتی دامن زده است. این در حالی بود که تصویری از مراسم تشییع پیکر کیارستمی در رسانه‏ها نشر و بازنشر شد که در آن یکی از حاضران در مراسم با نشان دادن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود: «کیارستمی رفت، شجریان هست»، ‏ خواستار توجه همگانی به این استاد آواز ایرانی شده بود. به نظر می‌رسد که انتشار شایعه به کما رفتن شجریان نیز از همین مطالبه عمومی نشأت گرفته تا توجه مسوولان کشور را به وی جلب کنند. جالب این است که گویا این هدف محقق شده و قریب به اتفاق رسانه‏های رسمی از جمله رسانه‏هایی که منتقد یا مخالف سرسخت شجریان هستند، این شایعه را با ادبیاتی تمجیدگونه از این استاد موسیقی، تکذیب کردند.

شایعه چه بود؟

«طبق اخبار تایید نشده، محمدرضا شجریان که برای ادامه درمان بیماری سرطان خود به آمریکا رفته بود، ساعتی پیش به کما رفت. این خبر تنها توسط یک سایت خبری منتشر شده و هنوز هیچ رسانه‌ای آن را تایید یا تکذیب نکرده و خانواده استاد شجریان نیز واکنشی نشان نداده‌اند.» تمام آن چیزی که یک روز تمام فضای شبکه‌های اجتماعی را منفجر کرد، همین چند خط خبر کوتاه و «تایید نشده» بود.این خبر کوتاه به صورت خلاصه شده با این متن‏ها: «خبر تایید نشده؛ شجریان به کما رفت»، «شجریان هم به کما رفت»، «استاد در کما» و... در شبکه‏های اجتماعی به سرعت دست به دست شد و هنردوستان داغدار از مرگ کیارستمی را مات و مبهوت کرد.

اولین تکذیبیه‏ها

احتمالا اولین تکذیبیه‌ای که در رد این شایعه منتشر شد، خبری بود که از قول یکی از نزدیکان شجریان بدون ذکر اسم در رسانه‏ها منتشر شد. سپس داوود گنجه‏ای و محمد سریر از تماس با خانواده استاد خبر دادند و شایعه را تکذیب کردند.با انتشار این تکذیبیه‏ها تا ساعاتی پس از بامداد روزچهارشنبه هرکسی که کوچک‌ترین دسترسی به خانواده شجریان داشت، ‏ از قول خودش یا افراد خانواده او، شایعات را تکذیب می‌کرد. این در حالی بود که هم وزیر ارشاد و هم همایون شجریان ضمن تکذیب خبر کما، تاکید کردند که ضعف جسمانی در استاد وجود دارد. با وجود این، دیگر کسانی که شایعه را تکذیب کرده بودند، ‏ از حال خوب شجریان خبر می‌دادند.

متن اینستاگرامی همایون

چند ساعت پس از انتشار شایعات، همایون شجریان با تکذیب خبر به کما رفتن پدرش از مردم و رسانه‏ها درخواست کرد تا اخبار وضعیت جسمانی استاد آواز ایران را تنها از طریق صفحه اینستاگرام وی دنبال کنند.وی در بخشی از این متن نوشت: «دوستان عزیز با سلام و احترام امیدوارم همواره خوب و سلامت و برقرار باشید. نتایج تمام آزمایش‌ها خوب هستند و در هیچ کدام نشانه‌اى از پیشرفت سرطان دیده نشده است. همان‌طور که از قبل مى‌دانید تنها ضعف جسمانى است که آن‌هم به امید دوست، با تغذیه و دارو و فیزیوتراپى تا قبل از آنکه زمان براى شروع مرحله دوم درمان از دست برود برطرف خواهد شد. علت طولانى‏تر بودن این ضعف بر کسى معلوم نیست اما رسیدگى در ‏‏نهایت خودش در حال انجام است. مرحله دوم درمان براى بازگشت نکردن و پیشرفت نکردن مریضى الزامى به نظر مى‌رسد، تا معشوق چه خواهد. شایعات ناراحت‌کننده‌اى به گوش مى‌رسند که پایه و اساس درستی ندارند، ایشان هوشیاری‌شان سر جاست و نسبت به یک ماه گذشته با روحیه بالاترى دستورات پزشک را اجرا مى‌کنند. بد نیست بدانید با اشتیاق زیاد همراه من و برادرم رایان جام ملت‌هاى اروپا را تا پایان دنبال کردند و از قهرمان شدن تیم پرتغال شاید به خاطر بازیکن محبوبشان رونالدو راضى به نظر مى‌رسند. زندگى اینجا تمام نشده و نبضمان بیدار و هشیار است. از تلویزیون و اخبار به دور هستند و ما هم از رساندن خبرهاى تاسف‌برانگیز که ناراحتشان مى‌کند خوددارى می‏کنیم و پیغام‌هاى محبت‌آمیز شما نازنینان را بدون کم و کاست به اطلاعشان مى‌رسانیم و لبخند واقعى را دریافت مى‌کنیم. هر بار که شعرى از حافظ برایشان می‏خوانم زبان به تحسین این مرد آسمانى مى‌گشایند و باورم نمى‌شود در غزلى که برایشان تفأل زدم او نیز اینچنین کرد و فرمود: ‌ای دوست دست حافظ تعویذ چشم زخم است/ یا رب ببینم آن را در گردنت حمایل»از این لحظه هر خبر قابل توجهى که لازم باشد عزیزان را از آن باخبر کنم، از طریق همین اینستاگرام به اطلاعشان خواهم رساند. رسانه‌هاى محترم و اشخاص محترمى که مایل هستند خبررسانى کنند مى‌توانند آخرین اطلاعات خود را از این طریق دریافت کنند.

خبر وزیر ارشاد برای انتقال شجریان به ایران

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی در کانون پرورش‌فکری کودکان در مورد اخبار منتشر شده این روزها پیرامون محمدرضا شجریان گفت: ما به‌طور مرتب پیگیر شرایط و حال و روز استاد شجریان هستیم. معاونت هنری ما به‌طور مرتب با ایشان در ارتباط است.وی در ادامه اظهار کرد: شرایط جسمانی او خوب نیست و ما پیگیر هستیم تا شرایط را برای حضور وی در کشور و مداوا فراهم آوریم. تلاش می‌کنیم هرچه زودتر او را به ایران برگردانیم تا در ایران مورد معالجه قرار بگیرد و منتظریم شرایطش به گونه‌ای شود که بتواند به تهران بیاید.معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آخرین ساعات روز سه‌شنبه درباره تازه‌ترین اوضاع جسمانی محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی توضیحاتی ارائه داد.علی مرادخانی در گفت‌وگوی تلفنی با همایون شجریان پیگیر آخرین وضعیت محمدرضا شجریان خواننده پیشگام موسیقی ایرانی شد و در این باره به رسانه‌ها توضیح داد: به لطف خدا و دعای خیر مردم حال استاد آواز ایران خوب است و تنها ضعف جسمانی دارند که به خاطر درمان ایشان این موضوع طبیعی بوده و هم‌اکنون نیز به هوش هستند.محمدرضا شجریان در پیام ویدئویی خود به‏مناسبت فرارسیدن عید نوروز و آغاز سال ۱۳۹۵، با چهره‏ای متفاوت در فضای مجازی دیده شد و برای نخستین‏بار از بیماری‏اش سخن گفت: «من سال‏ها است با یک میهمان پانزده ساله‏ای آشنا هستم و دیگر با همدیگر دوست شده‏ایم و الان هم من به‏خاطر او اینجا ایستاده‏ام و طبق دستور پزشکم موهای سرم را هم کوتاه کرده‏ام. چند وقت دیگر اینجا هستم چون در اینجا آرامش دارم و بعد از آن به‏سراغ شما خواهم آمد و کارهای‏ هنری‏ام را دنبال خواهم کرد. لازم می‏دانم در این لحظه از دو دوست دیرینه‏ام محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان که بسیار دوست‏شان دارم و دلم برای‏شان تنگ شده است، یاد کنم و بگویم که دلم برای‏شان تنگ شده است». این استاد آواز در ماه‏های گذشته برای پیگیری درمانش در آمریکا اقامت داشته است.