سخنگوی شرکت رویال داچ شل به‌طور رسمی از خروج این شرکت از پروژه فاز ۱۳ پارس جنوبی ایران خبر داد. ایسنا به نقل از رویتر گزارش داد: سخنگوی این شرکت اروپایی با بیان این که شرکت شل از فاز ۱۳ پارس جنوبی کناره‌گیری کرده‌است، افزود ممکن است شل در مراحل آینده توسعه میدان به پروژه بپیوندد.

شرکت‌های شل و رپسول و شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه این پروژه را در ژانویه ۲۰۰۲ برای توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی و پروژه پرشین ال.ان.جی امضا کرده بودند. در آن زمان، شل تعهد داده بود عرضه گاز طبیعی مایع از سال ۲۰۰۷ آغاز خواهد شد !

در پی تاخیر زیاد از سوی پیمانکاران خارجی، ایران به آنها اولتیماتوم داده بود که در صورت عدم اعلام تصمیم نهایی تا ماه خرداد، شرکت‌های دیگری را جایگزین آنها خواهد کرد.

سخنگوی شرکت شل همچنین عنوان کرد: ما با اصول این مساله که پروژه پرشین ال.ان.جی را با فازهای جایگزین دیگری در آینده تعویض کنیم توافق کرده‌ایم تا شرکت ملی نفت ایران بتواند توسعه سریع فاز ۱۳ را به انجام برساند.

وی از دلیل این تصمیم از سوی شل سخنی نگفت و این درحالی است که مسوولان شرکت رپسول نیز به هیچ وجه اظهارنظری در این رابطه نداشته‌اند.

منابع خبری از شرکت‌های گازپروم روسیه، شرکت نفت‌وگاز هند و شرکت‌های چینی به عنوان جایگزینان احتمالی شرکت‌های اروپایی در این پروژه نام برده‌اند.