دکتر رضا نیازمند یکی از چهره‌های ماندگار صنعت بود که موفق شد با ایجاد و تاسیس به موقع الزامات و زیرساخت‌های توسعه کشور به‌ویژه سازمان مدیریت صنعتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) موجی از پیشرفت و توسعه‌یافتگی در صنایع ایران را ایجاد کند.

تفکر والای دکتر نیازمند را می‌توان از مطالعه و کنکاش در اساسنامه دو سازمان بزرگ که از سوی ایشان بنیانگذاری شد، احصا و بیان کرد. نخست سازمان مدیریت صنعتی که در ۵۵ سال پیش ایجاد کرد و رسالت آن را کمک به مدیریت صنایع کشور و آسیب شناسی، عارضه‌یابی بنگاه‌های زیانده و اصلاح ساختار فنی، مدیریتی و مالی بنگاه‌ها قرار داد و دیگری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که نیم قرن توسعه صنعتی کشور را هدایت و راهبری کرده است. در اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به استقلال و اختیار عمل این سازمان به‌عنوان یکی از مدل‌های خروج از بوروکراسی رایج در نظام‌های اداری کشور توجه ویژه شده است که این مهم منبعث از تفکری کارآفرین و توسعه‌گرا و خواهان پیشرفت کشور و فتح قله‌های ترقی بدون موانع بازدارنده بود. در فرازی از اساسنامه ایدرو بر کمک این سازمان به ایجاد و توسعه صنایع دانش‌بنیان و فناور محور در نیم قرن پیش اشاره شده است که این نکته نیز نشان از تفکر آینده‌نگر و دانش‌محور زنده‌یاد دکتر نیازمند دارد.

با گذشت بیش از ۵۰ سال از تاسیس این سازمان، اساسنامه ایدرو کماکان مرجع تنظیم بسیاری از ساختارهای صنعتی و توسعه‌ای کشور است. زنده‌یاد دکتر نیازمند طی سال‌ها مدیریت بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مانند معماری خلاق و توانمند صنایع بزرگی همچون ماشین‌سازی تبریز، تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی اراک، کارخانه ذوب آلومینیوم اراک را بنیان نهاد و این صنایع و زنجیره‌های تامین آنها اشتغال‌زایی و توسعه شهر‌های بزرگ صنعتی اراک و تبریز را فراهم کرد. دکتر «رضا نیازمند» همچنین در کنار فعالیت‌های صنعتی، در زمینه پژوهش و تالیف خصوصا در حوزه معارف دینی و قرآنی فعال بوده و کتاب «شرحی بر: قرآن به ترتیب موضوع» در دو جلد (جلد اول: آیات محکمات قرآن، جلد دوم: علوم جدید در قرآن) که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد، از آثار پژوهشی او در همین زمینه است.

از ایشان بیش از ۱۷ جلد کتاب و ده‌ها مقاله با موضوعات گوناگون به یادگار مانده است.

اینجانب به پاس قدردانی از زحمات این بزرگمرد صنعت کشور، چه در ایام سلامت و چه در ایام کسالت همواره ملاقات‌های صمیمانه با ایشان داشته و از مشورت‌های گرانبهای وی بهره‌مند می‌شدم. بی‌تردید تاریخ از ایشان به‌عنوان پدر مدیریت صنعتی کشور یاد خواهد کرد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.