قاب جدید تجارت با اروپای شرقی

«همکاری در حوزه معدن و صنایع معدنی، همکاری‌های صنعتی به‌خصوص ساخت و تولید، افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور، همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی، ایجاد روابط بانکی میان دو کشور و...» از جمله سرفصل‌هایی است که در دیدار هیات مجارستانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت موردتوجه قرار گرفت و در این دیدار وزیر اقتصاد مجارستان نیز اعلام کرد که مشکلی برای آغاز سرمایه‌گذاری‌ میان دو کشور وجود ندارد.

آذرماه سال ۹۴ بود که پس از ۲۷ سال، مجارستان با هیاتی که در راس آن نخست‌وزیر و پنج وزیر از ۱۰ وزیر این کشور قرار داشتند، با دست‌پر وارد ایران شد. مقامات این کشور در دیدارهای جداگانه با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران موافقت‌نامه‌های همکاری متعددی امضا کردند. مجارستان از منابع طبیعی بهره‌مند نیست، ‌اما با وجود این، در صنایع پتروشیمی و نفتی هاب منطقه است. همچنین در بسیاری از زمینه‌های همکاری، هزینه کمتری را نسبت به برخی از کشورها مانند آلمان و ایتالیا دارد. حال بعد از دو سال هیات تجاری این کشور که در راس آن وزیر اقتصاد مجارستان قرار دارد، در حال عقد قراردادهای متعدد با ایران است. شرکت‌های مجارستانی حاضر در این هیات تجاری در زمینه‌های خودروسازی، اتوبوس‌سازی، مهندسی و توسعه محصول، سیلندرهای گاز و جوشکاری، سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاهی، لجستیک، نفت و گاز، دارو، تجهیزات پزشکی و خوراک دام فعال هستند.  محمد شریعتمداری در این دیدار بر فراهم‌شدن زمینه‌های گوناگون همکاری‌های صنعتی به‌خصوص ساخت و تولید در داخل، تاکید کرد و افزود: با توجه به تجربیات خوب مجارستان در افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری، قرار شد تبادل اطلاعات در این زمینه نیز میان دو کشور انجام شود. افزایش ۱۰۰ درصدی حجم مبادلات سال گذشته دو کشور نسبت به سال قبل آن یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت است. به گفته شریعتمداری افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور نشانگر آغاز یک حرکت روبه جلو در توسعه روابط، بازگشت به روابط پیش از برجام و پیشی‌گرفتن از آن است که امیدواریم این مسیر را با قدم‌های سریع‌تری ادامه دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور رقمی ناچیز در حدود ۲۰ میلیون دلار بوده که به ۸۰ میلیون دلار رسیده است، ادامه داد: با آغاز همکاری‌های صنعتی و ساخت مشترک این رقم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر در برخی حوزه‌های صنعتی مانند ۵۰ طرح و پروژه اولویت‌داری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است، وزیر اقتصاد مجارستان برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد و درخصوص همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی نیز مذاکرات ادامه دارد. وی درخصوص حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان برای سال‌جاری نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان مبادلات ۲ کشور در سال ۹۶ به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

علاوه بر موارد مذکور به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه هیات تجاری مجارستان که وارد ایران شده است هیأت بانکی نیز حضور دارد که این امر موجب می‌شود تا روابط بانکی میان دو کشور و ایجاد فعالیت‌های مشترک در این حوزه را بتوان ارزیابی کرد. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه ما برای توسعه روابط با مجارستان به‌رغم رابطه دیرینه تاریخی نیازمند شناخت بهتر از پتانسیل‌های اقتصادی قابل‌مبادله بین دو کشور هستیم، گفت: امیدواریم در راستای تلاش‌های کمیسیون مشترک دو کشور نقشه راه همکاری‌های ایران و مجارستان طراحی شود و در این‌خصوص به جمع‌بندی برسیم.

شریعتمداری با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در ماه‌های پایانی سال گذشته افزود: خوشحالیم که برخی اسناد زیربنایی مثل سند توسعه همکاری‌های اقتصادی و یا اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور به امضا رسیده است و دامنه توسعه فعالیت‌های اقتصادی با مجارستان در همه بخش‌ها است اما در حال حاضر می‌خواهیم در حوزه صنعت،‌معدن و تجارت متمرکز شویم.

وزیر صنعت،‌معدن وتجارت یادآور شد: پیش‌نیاز این فعالیت در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت برقراری یک رابطه بانکی مطمئن بین دو کشور است و خوشبختم که در گذشته نه‌چندان دور هیات بانکی مجارستان با همکاران بانک مرکزی ما مذاکرات ثمربخشی داشتند و من بسیار امیدوارم که منجر به توافق ارزشمندی شود که پایه همکاری‌های مشترک ما را پشتیبانی کند.

وی گفت: ایران امروز برای رشد اقتصادی پایدار نیاز به جذب سرمایه‌ خارجی دارد. همکاران ما درحوزه صنعت، ‌معدن و تجارت آماده گفت‌وگو درباره نحوه جذب سرمایه‌های خارجی هستند و علاوه بر این موضوع بسیارمهم و پایه‌ای، برای شناخت دقیق‌تر از فعالیت‌های صنعتی و معدنی مشترک آمادگی داریم. فعالیت در بخش‌های «آی‌تی، آی‌سی‌تی، خودروسازی سبک و سنگین، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز» از دیگر زمینه‌های مورد اشاره شریعتمداری برای همکاری متقابل در این دیدار بودند.

وی یاد آور شد: پیش از این نیز سابقه همکاری در برخی از زمینه‌ها مثل اتوبوس‌های ایکاروس با مجارستان داشته ایم اما این همکاری‌ها باید افزایش یابد. در موضوعات سرمایه‌گذاری خارجی نیز قرارداد ساخت ۲ هزاردستگاه اتوبوس ایکاروس برای ساخت در داخل امضا شده است و امیدوارم همکاری‌ها درمورد ساخت داخلی کردن فعالیت‌های تولیدی در ایران بین ایران و مجارستان محکم‌تر شود.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به رشد ۴ درصدی اقتصادی مجارستان که ازمتوسط رشد اروپا پیشی گرفته ما نیز آماده همکاری در زمینه‌های مختلف با کشور دوست مجارستان هستیم و تمایل داریم از تجربیات مجارستان در کاهش نرخ بیکاری استفاده کنیم و این موضوع برای ما بسیار کلیدی محسوب می‌شود. وی افزود: حجم روابط ما روند رو به رشدی دارد اما همچنان انتظارات ما را برآورده نمی‌کند و در سال گذشته حجم مبادلات تجاری با مجارستان دو برابر شده اما با نادیده گرفتن بخش نفت، رقم قابل قبولی نیست.

وی با اشاره به ۵۰ پروژه اولویت دار درحوزه صنعتی افزود: این لیست به همراه گزارش پیش امکان سنجی آنها در سایت وزارتخانه ثبت شده است و قابل استفاده سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به همکاری است که به خصوص در حوزه صنایع پتروشیمی، دارو‌سازی و مسائل بانکداری آماده مذاکره برای همکاری مشترک هستیم. وی با اعلام تمایل کشورمان برای امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مجارستان، لهستان، اسلواکی و چک نیز گفت: شما می‌توانید این امکان را فراهم کنید همچنین بازارهای اطراف ایران بازارهای مهمی برا ی ایران محسوب می‌شوند و ایران می‌تواند به‌عنوان یک هاب برای صادرات مجدد محصولات به افغانستان و عراق و... که امروز نیازمند آن هستیم عمل کند و مجارستان می‌تواند با نگاه مثبت برای تعامل ایران با اتحادیه اروپا فعالانه عمل کند.

وی با اعلام حمایت از ایجاد پرواز مستقیم هوایی افزود: برای توسعه همکاری‌های صنعتی علاقه‌مندیم که هیات مجاری مذاکراتی را با سازمان گستر ش و نوسازی صنایع ایران و در حوزه معدن و صنایع معدنی با سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی صورت دهد؛ چرا که این مذاکرات به شناخت دقیق تر از پتانسیل‌های قابل مبادله کمک می‌کند. شریعتمداری اظهار کرد: کاغذ و بر پایه آن چوب از زمینه‌های خوب همکاری‌ها بوده و هست و در این زمینه هم ما آماده مذاکره و همکاری بیشتر هستیم. وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری مرکز تجاری ایران در مجارستان افزود: بخش خصوصی در این زمینه فعالیت خود را آغازکرده و در این مدت موفق به برگزاری ۵ نمایشگاه صنایع دستی و محصولات ایرانی برای معرفی و حضور در اروپا شده است.

امضای ۴ توافقنامه میان دو کشور

در این نشست میهایلی وارگا وزیر اقتصاد مجارستان نیز با اشاره به مثمر ثمر بودن گفت‌و‌گوهای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امکانات زیادی در ارتقای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و در روزهای اخیر نیز توافقنامه‌های زیادی در زمینه ترابری، اتوبوس‌سازی، تجهیزات پزشکی و داروسازی به امضا رسید.

وزیر اقتصاد مجارستان با طرح اینکه درخصوص ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های پتروشیمی، داروسازی و صنایع معدنی نیز مذاکره انجام شد، افزود: در زمینه جهانگردی نیز پتانسیل‌های همکاری وجود دارد و مایلیم جهانگردان بیشتری از مجارستان از مناطق دیدنی ایران بازدید کنند. وارگا همچنین با تاکید بر آمادگی برای تقویت و تشویق سرمایه‌گذاری متقابل در هر دو کشور تصریح کرد: مشکلی برای آغاز سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد، مذاکرات دو جانبه دیروز در اتاق بازرگانی ایران آغاز شد، تجار دو کشور تاکنون ۴ توافقنامه امضا کردند، امروز بعدازظهر نیز با وزیر اقتصاد ایران یک توافقنامه درخصوص دفاع از حقوق سرمایه‌گذاری به امضا خواهیم رساند.

وزیر اقتصاد مجارستان همچنین گفت: برای ما اهمیت زیادی دارد اتوبوس‌های ایکاروس دوباره در جاده‌های ایران به حرکت درآیند، در اروپا و در مجارستان از اتوبوس‌های برقی زیاد استفاده می‌شود و همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی را با ایران نیز مدنظر داریم. اولین سری اتوبوس‌های ایکاروس سال ۱۹۹۳ وارد بازار ایران شدند و حال پس از توقفی ۲۴ ساله وزیر اقتصاد این کشور در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرده که فعالیت شرکت ایکاروس بار دیگر درایران از سر گرفته شود. وی درباره موضع مجارستان در برجام نیز تاکید کرد: دولت مجارستان هم به‌صورت مستقل و هم به‌عنوان عضوی از اروپا از تداوم و حفظ برجام حمایت می‌کند، چرا که قرارداد مهمی است و باید به همین صورت حفظ شود.وارگا گفت: روابط ما دیرینه است و مجارها تجارت را از ایرانیان آموخته‌اند و در دو سال گذشته و در سفر نخست‌وزیر مجارستان به ایران به این نتیجه رسیدیم که حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور باید به دوران قبل از تحریم‌ها برگردد.

وی افزود: با وجود روند رو به رشد این مبادلات تازه به یک ششم مبادلات قبل از تحریم‌ها رسیده‌ایم. وارگا با اشاره به امضای تفاهمنامه ساخت مشترک اتوبوس و نیز تجهیزات پزشکی گفت: در زمینه ساخت اتوبوس برقی همکاری مشترک با ایران خواهیم داشت و تفاهم‌نامه‌ای هم برای نظارت بر امنیت ریلی قطار امضا شد.

وزیر اقتصاد مجارستان با اشاره به لزوم ایجاد خط مستقیم هوایی بین دو کشور افزود: برای رفت و آمد ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان به همراه خانواده‌هایشان و نیز جهانگردان مجاری و شرکت‌های تجاری به این خط هوایی نیاز داریم. وی از همکاری شرکت‌های مجاری برای مشارکت در ۵۰ پروژه دارای اولویت کشورمان حمایت کرد.