به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، تامورا نماینده موسسه جایکا در آیین امضای این پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری گفت: در مدت سه سال طرح مطالعات کاهش آب بدون درآمد در خوانسار به سرانجام رسید و پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری امضا شد. وی افزود: در شهرهای بزرگ ایران میزان آب بدون درآمد حدود ۲۰ درصد است اما این رقم در شهر خوانسار به ۶۰ درصد می‌رسد.

به گفته وی، بر پایه این تفاهم‌نامه کارشناسان حوزه بهره‌برداری در کشور و استان اصفهان تحت آموزش درباره کاهش آب بدون درآمد با توجه به علم روز دنیا قرار می‌گیرند. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: با نظارت شرکت مهندسی آبفای کشور و همکاری مسوولان امر در شرکت آبفای استان اصفهان باید این طرح در زمان مقرر به پایان برسد. شاهین پاکروح افزود: تقویت ظرفیت نیروی انسانی در بخش آب بدون درآمد مطابق علم روز دنیا یکی از اهداف مهم این طرح است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز گفت: بیش از چهار سال است که ارتباطات فنی و آموزشی میان کارشناسان آبفای اصفهان با کارشناسان کشور ژاپن در زمینه کاهش آب بدون درآمد در دستور کار قرار گرفته است و امروز شاهد امضا پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری میان آبفای اصفهان و موسسه جایکا هستیم. هاشم امینی افزود: طرح کاهش آب بدون درآمد در شهر خوانسار به یک پروژه ملی تبدیل شده تا با بومی‌سازی این دانش بتوانیم چالش مهم هدررفت آب در کشور را مهار کنیم.