افق ظرفیت تولید برق در سال 97

به‌گزارش «ایرنا»، ستار محمودی در حاشیه جلسه هیات دولت درمورد بازسازی نیروگاه‌های برق فرسوده و بازگشت آنها به مدار تولید گفت: با گذر از فصل تابستان، فرصت تعمیر و نگهداری تاسیسات اعم از نیروگاه‌ها و خطوطی که سه‌ماه و‌نیم به‌طور کامل زیر بار سنگین تامین و انتقال انرژی بودند، پیدا شد تا بار دیگر برای فصول گرم و پرمصرف سال، آمادگی لازم کسب شود. وی افزود: طبق برنامه زمان‌بندی کار تعمیر و نگهداری تاسیسات انتقال نیرو از اواخر شهریور امسال آغاز شده و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد. به‌گفته محمودی تاکنون نزدیک به ۱۸ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور به مرحله تعمیرات فرستاده شده و بخشی از این تجهیزات نیز برگشته است.

سرپرست وزارت نیرو همچنین گفت: برای افزایش ظرفیت تولید برق، حدود سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های جدید، اعم از نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر در حال احداث است که فاز‌به‌فاز و مرحله‌به‌مرحله تا قبل از تیرماه سال آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند. محمودی ظرفیت اسمی فعلی نیروگاهی کشور را ۷۷ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: با ورود نیروگاه‌های جدید، ظرفیت تولید برق در تیرماه ۱۳۹۷ از مرز ۸۰ هزار مگاوات خواهد گذشت. وی درباره برنامه‌های این وزارتخانه در موضوع آب نیز با یادآوری مشکل خشکسالی و کم‌آبی در ایران اظهار کرد: هنوز در ماه اول سال‌آبی جدید هستیم و قضاوت درباره میزان بارندگی‌ها زود است، اما به‌نظر می‌رسد حجم بارش‌ها با سال گذشته تفاوتی نکند.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: در مناطقی همچون حوضه دریاچه ‌ارومیه میزان نزولات بسیار است اما به‌طورکلی، تامین آب در کشور نیازمند رعایت اصول مدیریت مصرف است. محمودی گفت: اکنون تامین آب شهرها و روستاها متعادل است اما به این مفهوم نیست که شرایط آبی در تابستان سال ‌آینده نیز به‌همین شکل خواهد بود، زیرا در تابستان هر سال فشارهای جدیدی از نظر افزایش مصرف به منابع ‌آبی وارد می‌شود. وی افزود: در روستاها نیز به‌دلیل منابع محدود مالی کارها یک مقدار با کندی همراه است و به‌دنبال سرعت بیشتری به لحاظ تامین منابع مالی هستیم.