شاتا: مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از بررسی طرح تاسیس نخستین موسسه تخصصی اعتبار‌سنجی صنایع کوچک کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: در صورت تایید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موسسه به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. محمدحسین مقیسه با اشاره به ضرورت توجه به اعتبار‌سنجی واحدهای کوچک صنعتی برای پرداخت تسهیلات اظهار کرد: در نظام تعیین اعتبار در همه کشورها صندوق ضمانت، موسسه اعتبار‌سنجی و بانک به‌عنوان سه ضلع حمایت از صنایع کوچک فعالیت می‌کنند که در ایران صندوق‌ها و موسسات اعتبارسنجی با هم ادغام شده‌اند. دراین خصوص می‌توان به کشوری مانند ژاپن اشاره کرد که شرکت‌ها و موسسه‌های اعتبار‌سنجی فعالیت می‌کنند، در ایران نیز مقرر شده این موسسات با همکاری جوانان خلاق و تحصیلکرده ایرانی به‌عنوان مشاور اداره شوند.

وی تاکید کرد: با همکاری و مشاوره همین جوانان خلاق طرح تاسیس نخستین شرکت اعتبار‌سنجی در کشور را تدوین کرده‌ایم و در صورت تصویب این شرکت امسال کار خود را آغاز می‌کند. مقیسه افزایش کیفیت ارائه خدمات به صنایع کوچک را یکی از اولویت‌های کاری در صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک عنوان کرد و افزود: در این راستا الکترونیکی شدن فرآیند صدور ضمانت‌نامه برای متقاضیان امسال به‌طور کامل اجرایی شد و از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری پرونده فیزیکی قبول نکرده‌ایم. به گفته وی اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و آموزشی در این زمینه انجام شده و منجر به رضایت ارباب رجوع، شفافیت و افزایش سرعت انجام کار شده است.

این مقام مسوول همچنین از ورود صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به بخش صنعت توریسم در سال جاری خبر داد و افزود:صنعت توریسم علاوه بر اشتغال‌زایی و ارزآوری مطلوب می‌تواند در جهت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیز مفید باشد.همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال به موضوع صادرات صنایع کوچک نیز وارد خواهیم شد تا بتوانیم به هدف‌گذاری صادرات دو میلیارد دلاری صنایع کوچک در سال ۹۶ دست یابیم. او با تشریح عملکرد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: در مسیر ارائه خدمات به بنگاه‌های کوچک در تلاشیم تا از نظر کمی و کیفی پیشرفت کنیم و در سه ماه اول امسال موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه پیشرفت ۱۰۰ درصدی برنامه‌ها در سال ۹۶ هدف‌گذاری شده، تصریح کرد: در سه ماه اول امسال از لحاظ مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادرشده ۱۰۲ درصد رشد داشته‌ایم. در این مدت ۵۱۴ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر کرده‌ایم که این عدد در سال گذشته و مدت مشابه خود ۲۷۲ میلیارد ریال بوده است. از نظر تعداد نیز ۸۳ فقره ضمانت‌نامه در سال ۹۶ صادر شده که در مقایسه با ۷۱ فقره ضمانت‌نامه صادره درمدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است. مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم صندوق‌های ضمانت سهامدار این موسسه باشند و گروه مشاوری که از ژاپن در این پروژه همکاری خواهند داشت نیز بخشی از سهام موسسه را در اختیار بگیرند. در چنین شرایطی اگر بانک صنایع کوچک نیز تاسیس شود این موسسه در کنار صندوق‌های ضمانت می‌تواند خدمات ارزنده‌ای به صنایع ارائه کند.