شاتا: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: برای رعایت بیشتر مسائل زیست محیطی در حوزه معادن،‌ مشاور خارجی جذب کرده‌ایم تا طرح‌ها بر اساس ضوابط و استانداردها اجرا شوند.

مهدی کرباسیان با بیان مطلب فوق،‌ از ورود مشاوران بین‌المللی محیط زیست از کشورهای مختلف در برخی پروژه‌های معدنی خبر داد و گفت: در مورد بندر پارسیان که به زودی طرح آن آماده احداث می‌شود، سال‌هاست که سازمان محیط‌زیست نظراتی داشته و به تازگی با تفاهم با آنها، یک مشاور محیط زیست از نروژ جذب کرده‌ایم که موارد مدنظر آنها را رعایت کنیم.

وی درخصوص فاینانس‌های حوزه معدن که در چند ماه اخیر گشایش شده‌اند نیز گفت: خوشبختانه ایمیدرو ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد استفاده کرد؛ ضمن اینکه در طرح آلومینیوم جنوب نیز یک میلیارد از طرح فاینانس چین استفاده شده است. وی افزود: به تازگی نیز فولاد مبارکه بعد از سفر رئیس‌جمهوری، دو تا سه قرارداد را برای طرح توسعه هرمزگان و مبارکه نهایی کرده است و در آینده نزدیک خبرهای مربوط به آن نیز اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در رابطه با سرمایه‌گذاری روی مهدی‌آباد نیز که کنسرسیوم تشکیل شده، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در هفته‌های آتی قرارداد آن امضا می‌شود. به گفته کرباسیان، در مورد فاینانس‌های زیر ۱۰۰ میلیون یورو یا دلار نیز اقدامات خوبی ظرف ماه‌های گذشته انجام شده و با طرف‌های اروپایی و چینی نیز برخی پروژه‌ها مثل الکترود گرافیتی را پیش‌برده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به بسته دوم فاینانس چین، اشاره و خاطرنشان کرد: آخرین اطلاع ما نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد در حال پیگیری این پروژه است؛ البته به موازات آن ۱۰ میلیارد دلار تفاهم نیز با ژاپن در رابطه با فاینانس پروژه‌های ایران معرفی شده و مشارکت‌ها نیز در حال انجام است که خوشبختانه فولاد مکران نیز با شرکت‌های ژاپنی نهایی شد که امیدواریم وزارت اقتصاد آن را عملیاتی کند و ما بتوانیم استفاده کنیم. وی درخصوص نقشه برداری هوایی نیز گفت: همکاری خوبی با سازمان زمین‌شناسی صورت گرفته و با آنها کاملا هماهنگ هستیم. در منطقه خراسان جنوبی و کردستان، نقشه‌برداری هوایی را شروع کرده‌ایم که امیدواریم در مورد این دو منطقه خبرهای خوشی در آینده نزدیک داشته باشیم.