دنیای اقتصاد: «مدیریت و اداره ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری نیازمند تخصصی شدن هلدینگ‌های تابعه بود که بعد از مطالعات و مشارکت مشاوران داخلی و خارجی، قرار شد تا ۶ هلدینگ تخصصی برای هدایت و مدیریت شرکت‌های موجود تشکیل شود که در حال حاضر شرکت‌های تابعه این صندوق زیر نظر ۵ هلدینگ تخصصی، مدیریت و هدایت می‌شوند.»

دکتر محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به چگونگی انتخاب ۶ هلدینگ تخصصی برای مدیریت دارایی‌های این صندوق به شرایط رقابتی موجود در بازار پرداخت و گفت: در مدیریت کلان شرکت‌ها به ابزارهای کنترلی بسیاری نیاز است. تنوع سهام شرکت‌ها در بورس و ضعف در نظارت بر مدیریت این مجموعه‌ها باعث شده بود تا بسیاری از این شرکت‌ها در شرایط رقابتی بازار عقب مانده و راه برای بروز تخلف باز بماند. وی با اشاره به تجمیع اثرات مثبت توسعه‌ای قرار گرفتن شرکت‌ها و دارایی‌های این صندوق زیر نظر هلدینگ‌های تخصصی، به اثرگذاری مثبت مدیریت مشترک پرداخت و افزود: به کمک تجمیع منابع در بخش انرژی، صندوق بازنشستگی «پلی‌پروپیلن جم» را خریداری کرد و همچنین در پروژه ارزشمند «مسجد سلیمان» سرمایه‌گذاری کردیم. مجموعه‌ای با این عظمت و دارایی، هنگام شروع مدیریت من دو یا سه پروژه بزرگ را در حال اجرا داشت، اما هم‌اکنون ۲۳ پروژه در این مجموعه در حال اجراست.

به گفته اسلامیان، تغییر ساختار شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری باعث شد بیش از ۳۰ درصد سودآوری شرکت‌های زیرپوشش صندوق افزایش یابد. هرچند که در این مسیر چالش‌ها و مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری وجود داشت. وی با تاکید بر واگذاری مدیریت همه شرکت‌های تابعه صندوق به هلدینگ ها، به مقوله ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: اشتغال نسبت مستقیمی با تولید و توسعه دارد و همه فعالان اقتصادی کشور به چارچوب‌هایی برای توسعه بیشتر و سریع‌تر و اشتغال بیشتر برای جوانان می‌اندیشند. به نظر می‌رسد کمک موثر صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان نهادهای اجتماعی- اقتصادی در توسعه، خروج از اداره بنگاه‌های کوچک و حرکت به سمت اداره بنگاه‌های بزرگ است.به تعبیر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این سیاست‌گذاری چند دستاورد مهم دارد؛ اول اینکه واگذاری این بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی منجر به تولید منابع شده و این امکان را برای مجموعه ما فراهم می‌کند تا بدون تحمیل هزینه به دولت بتوان منابع لازم را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ فراهم کنیم. وی ادامه داد: این پروژه‌ها، اقتصاد راکد موجود را به حرکت درآورده و ازآنجا که بخش خصوصی قابلیت بهتری در بنگاهداری دارد، قادر خواهد بود که بیش از ما به بهبود تولید و توسعه اشتغال کمک کند. به گفته اسلامیان، تا زمانی که بورس ایران در دفاع از حقوق اقلیت ضعیف عمل می‌کند، ما نمی‌توانیم به رویکرد سهامداری بر مدیریت شرکت ها، ارجحیت دهیم.

وی به تجربه بسیاری از کشورها در این خصوص اشاره کرد و گفت: براساس تجربیات جهانی، صندوق‌ها از اداره شرکت‌ها به‌صورت مستقیم منع شده‌اند و به‌صورت بورسی اداره می‌شوند. در ایران نیز اگر این اطمینان وجود داشته باشد که بورس توانایی حفظ منابع اقلیت را خواهد داشت، صندوق بازنشستگی کشوری نیز به‌طور قطع از مدیریت خود بر شرکت‌های بورسی دست خواهد کشید.وی همچنین به خرید بیمه ملت اشاره کرد و افزود: خرید بیمه ملت در ماه‌های اخیر یک تصمیم اقتصادی درست از سوی صندوق بود؛ این تصمیم به یک رویکرد اجتماعی بزرگ نیز گره خورد و با واگذاری سهام بیمه ملت به ۱۳۰ هزار بازنشسته متقاضی، مسیر متفاوتی برای مشارکت بیشتر بازنشسته‌ها در اداره منابع خودشان باز شد.مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در مجلس و دولت از جمله قانون بازنشستگی پیش از موعد زنان، حدود ۴۲۵ هزارمیلیارد تومان بار مالی اضافه به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل کرده است.

اسلامیان با اعلام این خبر به نتایج بررسی مشاور بین‌المللی صندوق بازنشستگی کشور اشاره کرد و افزود: براساس برآوردهای انجام شده، ۲۸ تصمیم، قانون و مصوبه در دوره‌های گذشته از سوی دولت، مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیر، بارمالی بسیار سنگینی به صندوق تحمیل کرده که این بار مالی ۴۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. وی با اشاره به این نکته که کمک دولت به صندوق می‌تواند تنها بازگرداندن هزینه تصمیماتی باشد که بر دوش صندوق گذاشته شده است، تاکید کرد: مشکل ما در صندوق بازنشستگی کشور این است که برخلاف سازمان تامین اجتماعی که با طرف سومی به نام مردم روبه رو است، ما در هر دوسو با دولت طرف هستیم. چنانکه در دولت قبل تصمیماتی برای بازنشستگی پیش از موعد گرفته شد که ۳۲ هزار میلیارد تومان برای صندوق بار مالی به همراه داشت. هم اینک نیز با اضافه شدن طرح بازنشستگی پیش از موعد زنان به‌عنوان بیست و نهمین تصمیم، در مجموع حدود ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد شده است، بدون آنکه این بار مالی و منابع تامین آن دیده شود و ما امیدواریم به خاطر آسیب دیدن صندوق، شورای نگهبان حداقل مصوبه اخیر و اشتباه مجلس درباره بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و صرف نظر از شرایط سنی را رد کند.اسلامیان تامین منابع مورد نیاز برای صندوق بازنشستگی کشوری از محل سودآوری بنگاه‌های تابعه و تحت پوشش صندوق را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: برخلاف اخبار نادرستی که منتشر می‌شود، حتی اگر بازدهی متوسط ۱۰درصدی کنونی شرکت‌ها دو برابر شود و به ۲۰ درصد برسد، بازهم مشکل صندوق باقی می‌ماند. در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۲۲۵۰ میلیارد تومان مستمری بازنشستگی پرداخت می‌کند، در حالی که کل سود سال گذشته شرکت‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. در شرایط فعلی دولت سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق کمک می‌کند. سودآوری شرکت‌ها با توجه به شرایط ناگواری که تصمیمات مجلس و دولت در گذشته به صندوق تحمیل کرده‌اند، نمی‌تواند جایگزین بار مالی سنگین گذشته باشد.