سهم برابری برندهای خارجی و ایرانی در بازار سیگار

ایسنا: رقابت برندهای ایرانی و خارجی سیگار در ایران به‌گونه‌ای شکل گرفته که سهم این برندها در بازار به نسبت برابر ۵۰ در مقابل ۵۰ درصد رسیده است.

علی‌اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر برندهای ایرانی سیگار حدود ۵۰ درصد بازار داخلی را شکل می‌دهند، اظهار کرد: این در حالی است که برندهای خارجی سیگار نیز سهم ۵۰ درصدی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند. وی ادامه داد: بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند که عمده برندهای خارجی سیگار نیز در داخل کشور تولید می‌شود. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اعلام اینکه ۸۰ درصد مصرف سیگار در ایران، در داخل کشور تولید شده است، بیان کرد: طی ۱۰ ماهه سال جاری، ۸۰ درصد مصرف سیگار از سوی مردم در داخل کشور تولید شده است و امیدواریم این رقم تا پایان سال به رقمی معادل ۹۰ درصد برسد.

به گفته رمزی، ۱۰۰ درصد برندهای ایرانی سیگار در داخل کشور تولید می‌شود و عمده برندهای خارجی نیز در ایران تولید شدند. وی افزود: برندهای خارجی تولیدشده یا با برخی شرکت‌های ایرانی تولید مشترک دارند و در داخل تولید می‌شوند یا اینکه مجوزها را اخذ کرده‌اند و به‌صورت مستقل در ایران محصولات خود را تولید می‌کنند. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین با اشاره به اینکه سیگارهای موجود در بازار بر اساس ذائقه و کلاس‌بندی در سه سطح A، B و C قرار دارند، خاطرنشان کرد: هرچه کیفیت محصولات بالاتر باشد، به همان میزان نیز قیمت‌ها بیشتر است و کلاس‌بندی‌ها براساس برند و کیفیت انجام می‌شود. براساس این گزارش، پیش از این سهم برندهای خارجی در بازار ایران حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد اعلام شده بود و در حال حاضر با افزایش میزان تولید داخل و کاهش واردات، سهم برندهای خارجی در بازار کاهش یافته و به عددی حدود ۵۰ درصد رسیده است.