استارت سوددهی فرودگاه‌های کوچک

دنیای اقتصاد: شرکت هواپیماسازی ATR هم به وعده خود عمل کرد و برای نخستین‌بار در سه دهه اخیر، ۴ هواپیما را همزمان به ایران تحویل داد. روز گذشته با آغاز مراسم تحویل گروهی هواپیماهای برجامی، ۴ فروند از هواپیمای ATR با فاصله ۱۰ دقیقه از یکدیگر روی باند فرودگاه مهرآباد نشست و به ناوگان هما پیوست.

سیاست خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR در راستای افزایش مسیرهای پروازی، نوسازی ناوگان هوایی، توسعه خطوط هوایی داخلی و اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های زیان‌ده دنبال شده است. پس از نهایی شدن قرارداد ایران‌ایر با دو غول هواپیماساز دنیا (بوئینگ و ایرباس)، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این‌بار به منظور توسعه ناوگان هوایی داخلی و سوددهی فرودگاه‌های کوچک، گام جدیدی برداشت و قراردادی را برای خرید ۲۰ هواپیمای کوتاه برد با شرکت دوملیتی ایتالیایی-فرانسوی ATR به امضا رساند. بر اساس گفته‌های متولیان صنعت هوایی کشور، از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی در کشور ارائه می‌دهند. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار، بحث پروازهای منطقه‌ای و راه‌اندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک ‌با هدف دسترسی ‌مردم به سرویس خدمات هوایی است.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که با توجه به ورود هواپیماهای کوچک ایتالیایی - فرانسوی رونق به فرودگاه‌های کوچک بازخواهد گشت و سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران می‌تواند سفرهای کوتاه هوایی بین استان‌ها را که تا پیش از این تنها از طریق جاده امکان‌پذیر بود تجربه کند. برخی از کارشناسان بر این باورند که زیرساخت‌های نامناسب فرودگاهی و فرسودگی ناوگان ها، اجازه نمی‌دهد که صنعت هوایی، نقش خود را به درستی ایفا کند. حال آنکه با خرید هواپیماهای جدید علائم متحول‌سازی این ناوگان هویدا شده و می‌توان به پررنگ شدن نقش صنعت هوایی در زندگی روزمره مردم نیز امیدوار شد. همچنین اعتقاد بر این است که با تقویت صنعت هوایی، بهره‌‌وری استفاده از منابع تولیدی مانند زمین، نیروی انسانی و منابع طبیعی، افزایش می‌یابد و جذابیت ایران برای گردشگران داخلی و خارجی بیشتر می‌شود. حتی می‌توان انتظار داشت تلفات سوانح جاده‌ای کاهش یابد.

4 فروند ATR در مهرآباد

نخستین گروه از هواپیماهای خریداری شده از کمپانی ایتالیایی-فرانسوی ATR روز سه‌شنبه در تولوز فرانسه تحویل مقامات ایران داده شد و صبح روز گذشته به همراه فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی هما و خلبانان ایرانی وارد کشور شد. این ۴ فروند هواپیما در راستای اجرای بخشی از قرارداد هما با کمپانی ATR است که نهایتا با تحویل ۱۶ فروند هواپیمای دیگر به‌طور کامل اجرایی می‌شود. شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR پس از برجام، سومین کمپانی هواپیماسازی طرف‌قرارداد ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی است. می‌توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.ATR۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت ایران‌ایر در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه‌های نزدیک استفاده کند.این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده‌ترین هواپیماهای موجود در جهان شوند که سال‌هاست در خطوط پروازی داخلی در حال تردد هستند.از جمله مشخصات عملکردی سری ۶۰۰هواپیماهای ATR می‌توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.ATR سری ۶۰۰ از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW۱۲۷M حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدن از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

موتور هواپیماهای ATR ازسوی یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن‌ترین و ایمن‌ترین موتورهای هواپیماهای دنیا را تولید می‌کند.با ورود ۴ هواپیمای ATR به کشور فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران از تحویل ۵ فروند ATR دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: پنجمین فروند از هواپیمای ATR ماه آگوست میلادی وارد کشور و به این ترتیب ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ صاحب ۹ فروند هواپیمای ATR می‌شود.پرورش همچنین گفت که با ورود ATR ‌ها فرودگاه‌های کم‌برخوردار از پروازهای منطقه‌ای برخوردار خواهند شد، گفت: تجهیز فرودگاه‌های کوچک به هواپیماهای منطقه‌ای دستور دولت بود که از سوی وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی هما مورد پیگیری قرار گرفت. نمایندگان مجلس بارها به ما رجوع کرده بودند و تقاضا داشتند که پروازهای کوچک در استان آنها انجام شود. مردم از طریق استانداری‌ها و همچنین نمایندگان خود بارها این تقاضا را به گوش ما رساند.مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران خبر داد: به همراه ۴ فروند هواپیمای ATR وارد شده به کشور قطعات مورد نیاز پیش‌بینی شده نیز وارد شده است. این اولین‌بار است که هم برای خرید هواپیما و هم برای خرید قطعه با کمپانی سازنده به‌طور مستقیم وارد گفت‌وگو شده‌ایم.

پرورش همچنین درخصوص نحوه تامین مالی هواپیماهای ATR خبر داد: این هواپیماها از طریق مصوبه صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است و برای تامین مابقی این هواپیماها منطقه، انتخاب فاینانسور تعیین خواهد شد.بر اساس این گزارش، تمام پیش‌پرداخت‌های مورد نیاز این ۴ هواپیما به شرکت ATR پرداخت شده و ۱۵ تا ۲۰درصد مبلغ کل قرارداد (۴۰۰ میلیون دلار) توسط ایران و مابقی یعنی ۸۰ تا ۸۵ درصد آن از طریق فاینانس خارجی تامین می‌شود.پرورش همچنین خبر داد: ایران‌ایر تا پایان سال ۲۰۱۷نیز ۴ فروند دیگر هواپیمای ایرباس تحویل خواهد گرفت که از نوع ۳۲۰ خواهد بود. هم‌اکنون ۹۵ درصد از کارهای خرید ایرباس‌ها انجام گرفته است.وی همچنین افزود: اردیبهشت ماه سال ۹۷ ایران نخستین بوئینگ ۷۷۷ خود را تحویل خواهد گرفت و تا پایان سال ۲۰۲۰ صاحب ۲۰ فروند بوئینگ از نوع ۷۷۷-۳۰۰ خواهد شد.