یک مقام ارشد این وزارتخانه در این باره به رویترز گفته است که واشنگتن طرحی دو مرحله‌ای برای برجام در نظر گرفته است.

به گفته این مقام آگاه، در فاز نخست این طرح که بازه زمانی ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) تا ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) را در بر می‌گیرد، آمریکا در تلاش برای جلب رضایت کشورهای اروپایی برای مذاکره مجدد برجام خواهد بود و در فاز دوم که پس از آن آغاز می‌شود، کسب حمایت ایران، چین و روسیه را در دستور کار خواهد داشت. تاریخ یاد شده، موعد تصمیم‌گیری درخصوص تداوم تعلیق‌ها تحریم‌های ثانویه علیه ایران است.

در بخشی از نامه وزارت امورخارجه آمریکا که لحن محتاطانه‌تری نسبت به اظهارات رئیس جمهوری این کشور دارد، خطاب به طرف‌های اروپایی برجام آمده است: ما خواستار تعهد شما به همکاری مشترک برای دستیابی به توافق تعمیم‌دهنده یا مکمل در ارتباط با توسعه و آزمایش موشک‌های دوربرد در ایران، اطمینان از نظارت‌های قوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقایص مربوط به «بند انقضاء» (Sunset Clause) هستیم.

بند انقضاء اصطلاحی است که دولت آمریکا و برخی رسانه‌های غربی، برای شماری از محدودیت‌های موقت اعمال شده برای برنامه‌های هسته‌ای ایران به کار می‌برند.

این در حالی است که مطابق برجام، ایران که مدت‌ها هدف قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است، در یک دوره زمانی چندساله از محدودیت‌های مشخصی پیروی خواهد کرد و پس از آن، مانند هر کشورِ فاقد تسلیحات هسته‌ای و عضو معاهده منع گسترش خواهد بود. اما واشنگتن با وارونه نمایی حقایق، عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران را به ابزاری برای رعب‌آفرینی بدل کرده است.

رویترز مدعی است که آمریکا در همین رابطه و برای تحمیل خواست خود، سه طرح در نظر دارد: بازنگری در برجام، مذاکره روی توافق مکمل یا تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه ایران در شورای امنیت.

این رسانه همچنین تاکید می‌کند که واشنگتن، حمایت کشورهای اروپایی برای تدوین توافق مکمل را کافی می‌داند و اصراری برحضور دیگر طرف‌های برجام ندارد.

از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند که نامه اخیر وزارت امورخارجه آمریکا، به سردرگمی‌ها افزوده است و با توجه به اختلاف‌های داخلی این کشور، همچنان موضع نهایی کاخ سفید مشخص نیست.

ایران بارها گفته است که برنامه دفاعی و موشکی خود را به هیچ عنوان قابل مذاکره نمی‌داند و در صورت عدم پایبندی دیگر طرف‌ها، از برجام خارج خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.