خبرگزاری رویتر گزارش داد، «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست وزیر لهستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که در جنگ جهانی دوم یهودیان نیز مرتکب جنایت شده اند.

پارلمان لهستان اوایل بهمن ماه قانونی تصویب کرد که براساس آن استفاده از لفظ هایی مثل «کمپ های مرگ لهستان» که جنایات نازی ها را به این کشور نسبت می دهد، می تواند تا ۳ سال حبس را به دنبال داشته باشد.

در حاشیه کنفرانس مونیخ نخست وزیر لهستان در پاسخ به پرسشی پیرامون این قانون، با یادآوری اینکه هر اظهار نظری درباره نقش لهستانی ها در جنایات جنگ جهانی دوم جرم نیست، گفت: (در این جنگ) جانیان یهودی هم بودند، همانطور که جنایتکاران روس و اوکراینی هم بودند؛ و تنها آلمانی ها جنایت نکردند.

این اظهارات موراویه‌تسکی عصبانیت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهونیستی را در پی داشت که در واکنشی سریع این اظهارات را توهین آمیز توصیف کرده و آن را ناشی از &#۳۹;ناتوانی در فهم تاریخ&#۳۹; دانست.

نتانیاهو پیشتر نیز به قانون مصوب پارلمان لهستان اعتراض کرده و مخالفت خود را به صورت رسمی به این کشور اعلام کرد.

در حالی که تصویب چنین قانونی از سوی پارلمان لهستان مساله ای داخلی است، نتانیاهو گفت: این قانون بی اساس و سخت با آن مخالف هستم.

لهستانی ها سالها است با کاربرد عبارت هایی مثل «کمپ های مرگ لهستان» مخالفت می کنند و استدلالشان این است که این کمپ ها از سوی نازی ها در زمان اشغال لهستان ایجاد شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.