القدس العربی گزارش داد، به دنبال اعتصاب سراسری صاحبان فروشگاه‌های تجاری و موسسات اقتصادی و نهادهای صنعتی نوار غزه در اعتراض به نابسامانی اوضاع بد اقتصادی، زندگی در این شهر فلج شد.

این اعتصاب پس از آن صورت گرفت که غزه به دلیل بحران‌های اقتصادی در اثر محاصره اسرائیل و دودستگی سیاسی داخلی به مرحله فروپاشی رسیده است.

فروشگاه‌های تجاری و نهادهای صنعتی و اقتصادی در پاسخ به دعوت نهادهای خصوصی غزه برای به صدا درآوردن زنگ خطر تشدید اوضاع بد اقتصادی که غزه از ۱۱ سال پیش تحت محاصره اسرائیل شاهد آن است، به حالت تعطیلی درآمدند.

بیشتر مناطق غزه از جمله مراکز تجاری راکد است و صاحبان فروشگاه‌های تجاری کنار فروشگاه‌های خود نشسته و پلاکاردهایی در دست دارند که روی آنها نوشته شده، «اعتصاب به دلیل اوضاع اقتصادی».

صاحبان مراکز تجاری از اوضاع بد اقتصادی و عدم وجود خرید و فروش شکایت دارند و اصحاب صنعت و تجارت غزه روز دوشنبه در این راستا دست به تظاهرات زدند.

ولید حصری، نایب رئیس اتاق‌های بازرگانی فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی گفت، کمپین جدیدی با شعار «محاصره بس است، زندگی می‌خواهیم» را راه‌اندازی کرده‌ است.

وی از تشکیل تیم بحران خبر داد و گفت، این تیم تا پایان یافتن بحران اقتصادی غزه فعال خواهد بود.

حصری بر ضرورت مداخله جامعه بین‌الملل و نهادهای قانونی برای ارائه کمک‌ها به غزه تاکید کرد و هشدار داد، در صورت عدم لغو محاصره انفجاری در روزهای آتی رخ خواهد داد.

وی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جامعه بین‌الملل خواست وارد عمل شده و اسرائیل را برای گشودن همه گذرگاه‌های غزه و پایان دادن به محاصره ظالمانه تحت فشار قرار دهند.

حصری بر ضرورت لغو مکانیزم بازسازی ویرانی‌های جنگ اخیر اسرائیل در غزه که در حال حاضر در این منطقه در حال انجام است، تاکید کرد و از سازمان ملل که اداره این مکانیزم را برعهده دارد، خواست اداره محاصره غزه را به ویژه پس از تحویل اداره گذرگاه‌ها به تشکیلات خودگردان متوقف کند.

همچنین وی از رئیس جمهوری مصر خواست گذرگاه رفح را به منظور تردد اشخاص و کالاها باز کند.

بخش خصوصی نیز از رهبران فلسطینی خواست به دودستگی‌ها پایان داده و اتحاد داشته باشند.

اتاق بازرگانی ضمن درخواست مداخله بین‌المللی برای پایان دادن به محاصره غزه، از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست برای بهبودی اوضاع اقتصادی حقوق کارمندان را کاهش ندهد.

تجاری که در این تظاهرات شرکت داشتند خواستار حل سریع مشکلات اقتصادی شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطین از آوریل گذشته حقوق کارمندان را تا ۳۰ درصد کاهش و جنبش حماس را تحت فشار قرار داده است، این مسائل در کنار محاصره غزه به دست اسرائیل موجب تشدید اوضاع بد اقتصادی شده است.

آمارها حاکی از آن هستند که میزان بیکاری در غزه به ۴۶ درصد، میزان فقر به ۶۵ درصد، نداشتن امنیت غذایی به ۵۰ درصد و وابستگی ساکنان به کمک‌های خارجی به ۸۰ درصد رسیده است.

پیشتر به دنبال فروپاشی اقتصادی غزه طی ماه‌های اخیر، افسر ارشد ارتش اسرائیل و سازمان اطلاعات این رژیم «شاباک» در گزارشی نسبت به نابسامانی اوضاع معیشتی این شهر هشدار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.