علی مطهری که اداره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، پس از سخنان روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در صحن علنی و در جمع‌بندی مذاکرات امروز مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ اظهار کرد: رعایت چارچوب برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالی باید به گونه‌ای باشد که در سال ۹۷ کمتر از آن استفاده شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین به بهره‌وری توجه جدی شود، ضمن اینکه منابع روشن برای یارانه باید در نظر گرفته شود، به گونه‌ای که بخش‌های سلامت و حمل و نقل و تولید آسیب نبینند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: مشکل اشتغال با سرمایه‌گذاری در تولید و صادرات محقق می‌شود، اما مشکل اصلی نرخ سود بانک‌هاست زیرا آنها را نمی‌توان اجبار کرد که سود خود را پایین بیاورد اما راه‌حل این است که یارانه برای تولید و صادرات در نظر گرفته شود.

 

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: برای طرح تحول سلامت هم باید بودجه روشن در نظر گرفته شود.

 

مطهری ادامه داد: براساس قانون برنامه در پایان سال دوم باید ۵ درصد سهم دولت کاهش یافته باشد و این مساله باید در بودجه ۹۷ روشن باشد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: فروش شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها هم باید مطابق قانون انجام شود، گویا در سال گذشته این کار انجام نشده، باید وزارت اقتصاد مکلف شود در سال ۹۷ این موضوع را محقق کند.

 

مطهری در ادامه بیان کرد: باید بودجه لازم برای سازمان مدیریت بحران با توجه به شرایط امروز مثل زلزله و... در نظر گرفته شود.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید چالش‌ها را مشخص کرده اما باید مشخص شود کدام یک در اولویت قرار دارد. هنر بودجه‌نویسی، هنر تشخیص اولویت‌هاست. ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد اما باید تشخیص دهیم که کدام یک را حل کنیم مانند صندوق‌های بازنشستگی و آلودگی هوا.

 

مطهری در پایان اظهار کرد: توجه به فرهنگ هم یکی از مسائل مورد توجه است. مجلس به خاطر مشکلات اقتصادی از فرهنگ غافل نشود، ماهیت انقلاب ما فرهنگی بوده است، از تاثیر فرهنگ در اقتصاد هم نباید غافل باشیم.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.