علی‌‌‌محمد آدابی در مراسم روز پرستار ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و روز پرستار گفت: مطالبات پرستاری را در جلسات خصوصی به عرض مسئولان و وزیر بهداشت رساندیم و بررسی شده است. اگر انتقادی می‌شود به این علت است که از منابع و فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم و از دوباره کاری‌ها جلوگیری شود. در دوره اخیر با ارتباط بسیار خوبی که با وزارت بهداشت ایجاد شده، منتخبان پرستاری و بزرگان شورای عالی پرستاری در تمام کارگروه‌های پرستاری حضور فعال دارند.

وی افزود: مسائل و مشکلات پرستاری به مراتب بیش از آن‌چه انتظار دارید در حال پیگیری است. شاید نقصی وجود داشته باشد و آن قصور در ارائه گزارش این جلسات است. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بیش از ده سال است که به تصویب رسیده و معطل اجرای آن هستیم. انتظار دارم نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان از آن دفاع کنند.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که پرستاری بدون شک یکی از سرمایه‌های اجتماعی است، اظهار داشت: با بیش از ۱۸۰ دانشکده در تربیت پرستاری در کشور فعالیت داریم و این چهره‌های علمی و فرهیخته دوشادوش پزشکان، کار تیمی را انجام می‌دهند. پرستاری فقط فرشته خصلتی و عاطفه نیست.

آدابی با بیان اینکه پرستاران کارهایی را انجام می‌دهند که حتی مادر نیز برای فرزند خود نمی‌تواند انجام بدهد، تصریح کرد: حدود دو سال پیش این اتفاق افتاد که روحیه پرستارستیزی در وزارت بهداشت ایجاد شد. خطاب ما به آن عده معدود پزشک که پرستارستیز هستند این است که اگر مرا رها کنی، تو را رها نمی‌کنم. حتی اگر برخی پزشکان، پرستاران را رها کنند، پرستاران آن‌ها را رها نمی‌کنند و همراه پزشکان خواهند بود.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل جامعه مدنی، قانون به وجود آمد و باعث شد که افراد به حقوق هم احترام بگذارند. اخلاق را می‌توان در دو کلمه خلاصه کرد. قانون برآمده از اخلاق عبارت است از شناخت حقوق خود و سایرین و رعایت آن. این رمز توسعه یافتگی کشورهای پیشرفته است و اگر قانون به هر دلیل کنار گذاشته شود، باز قانون جنگل حاکم می‌شود. با این حال قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شده هنوز معطل مانده است. این موضوع زیر پا گذاشتن حقوق پرستاران است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: اگر اطمینان و اعتماد در جامعه‌ای نباشد، جامعه آرامش نخواهد داشت و برای خانواده و جوانان مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. اگر احساس بی‌عدالتی در جامعه‌ای باشد، آن جامعه از بین می‌رود. وظیفه همه ماست که احساس عدالت را در جامعه ایجاد کنیم.

آدابی تاکید کرد: با تعاملی که بین سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت اتفاق افتاده، امیدواریم بسیاری از مشکلات جامعه پرستاری حل شود. در عین حال بسیاری از این مشکلات نیاز به پول ندارند و فقط باید اختیاراتی به سازمان نظام پرستاری داده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.