وزیران خارجه گروه ۵+۵ در بیانیه پایانی نشست امروز خود در الجزیره ، این تصمیم آمریکا را مغایر قطعنامه های سازمان ملل و باعث افزایش تنش در فلسطین و از بین رفتن نتیجه تلاش ها ی بین المللی برای ایجاد صلح در آن دانستند.

این گروه همچنین از آمریکا خواست برای حفظ صلح و امنیت جهان، به قطعنامه های بین المللی احترام بگذارد.

در ادامه این بیانیه آمده است : وزیران خارجه گروه ۵+۵ در ادامه خواستار افزایش تلاش برای ایجاد صلحی عادلانه و دائمی مبنی بر ایجاد دو دولت و تشکیل دولت فلسطین در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷میلادی شدند.

این گروه همچنین خواستار لغو فوری محاصره نوار غزه و توقف شهرک سازی در اراضی فلسطینی و حمایت از مردم فلسطین شد.

وزیران خارجه گروه ۵+۵ از مذاکرات صلح گروه های سوری تحت نظارت «استفان دیمیستورا» نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه حمایت کردند.

گروه ۵+۵ در ادامه به مقام های عراقی به دلیل پیروزی بر داعش تبریک گفت و حمایت خود را از تلاش ها برای ریشه کنی تروریسم در این کشور و کل منطقه اعلام کرد.

این گروه در پایان گفت و گو را وسیله کارآمدی برای حل بحران ها و تنش های منطقه دانست و تقویت مشورت و گفت و گو میان اعضای خود را خواستار شد.

چهاردهمین نشست وزیران خارجه گروه ۵+۵ با مشارکت وزیران خارجه پنج کشور شمال آفریقا(الجزایر، تونس، لیبی ، مغرب و موریتانی ) و پنج کشور واقع در کرانه غربی دریای مدیترانه (فرانسه، اسپانیا،پرتغال،ایتالیا ومالت)و همچنین نماینده اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در الجزیره برگزار شد.

موضوع اصلی گفت و گوی این دوره این گروه، توسعه اقتصادی و اجتماعی همه جانبه و مشترک برای مقابله با چالش های منطقه غرب دریای مدیترانه بود.

این دومین بار است که الجزایر میزبان این گفت و گوها می شود.الجزایر نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر وهران میزبان این گفت و گوها بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.