به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از سایت وزارت امور خارجه قزاقستان ، در این نشست وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز دبیر کل سازمان ملل متحد و معاون وزیر امور خارجه افغانستان حضور داشتند . 

غیرت عبدالرحمن اف وزیر امور خارجه قزاقستان طی سخنان در این نشست خاطر نشان کرد ، نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری این کشور در بیانیه سیاسی اخیر خود، هفت موضوع مورد اولویت در ریاست دوره ای قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد را مطرح کرد که یکی از آنها مربوط به تبدیل آسیای مرکزی و افغانستان به منطقه امن ، صلح و همکاری است. 

قزاقستان از اولین روز سال ۲۰۱۸ میلادی به مدت یک ماه ریاست دوره ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد .

چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و از امتیاز وتو برخوردارند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ابتکارات منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی از جمله در حوزه مدیریت ذخایر آبی ، انرژی ، زیر ساخت های حمل و نقل و آموزش و پرورش را بسیار مهم عنوان کرد و گفت : سازمان ملل متحد آماده همکاری در همه زمینه ها است . 

وی همچنین ابتکار نورسلطان نظر بایف در باره تحصیل رایگان تا یک هزار نفر از جوانان افغانی در دانشگاه های قزاقستان را قابل تقدیر خواند . 

دبیر کل سازمان ملل متحد، مبارزه کشورهای آسیای مرکزی با جرایم مرزی ، تجارت انسان ، قاچاق مواد مخدر و نیز مقابله با تروریسم را مهم ارزیابی کرد . 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، نیز رویکرد پیگیرانه قزاقستان برای پیش بردن منافع کشورهای آسیای مرکزی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقدیر کرد و در عین حال نگرانی مجامع بین المللی در زمینه افزایش بی رویه تولید مواد مخدر در افغانستان را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت انجام اقدامات تعویق ناپذیر برای مقابله با این پدیده تاکید کرد . 

بنا به این گزارش ، جان سالیوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت : مجامع بین المللی باید به آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان کمک کنند . 

وی همچنین بر ضرورت فعالیت مشترک برای در انزوا قرار دادن طالبان و وادار کردن آن به حضور در سر میز مذاکرات تاکید کرد . 

در این نشست همچنین وزیران امور خارجه قرقیزستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان اهمیت کمک های اقتصادی به افغانستان همزمان با حل مسایل امنیتی برای رسیدن به صلح و ثبات دراز مدت در این کشور را بیان کردند . 

نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی آمادگی خود برای تقویت همکاری های درازمدت با افغانستان از طریق اجرای طرح های مشخص منطقه ای در حوزه های حمل و نقل ترانزیتی ، زیر ساختی ، اقتصادی و بازرگانی ، سرمایه گذاری و انرژی را اعلام کردند . 

نمایندگان کشور های عضو شورای امنیت از تلاش های دولت آستانه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و نیز از ابتکار قزاقستان در زمینه سفر اخیر هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان تقدیر کردند . 

در پایان این نشست پیش نویس بیانیه تهیه شده از سوی قزاقستان بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد ، در مورد حمایت مجامع بین المللی از افغانستان از طریق گسترش همکاری منطقه ای به تایید همه اعضای این شورا رسید . 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.