«حقوق بشر» شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی است که در قوانین ملی و بین‌المللی موجودند و بدون شناخت انسان، سخن گفتن از حقوق بشر شدنی نیست و  بدون معرفت نسبت به انسان نمی توان به او فرمان داد که به احکامی تن دهد و نیز نمی توان برای وی حقوقی ترسیم کرد؛ بنابراین انسان در بستر اختلافات و کثرت‌های مادی توانایی شناخت و تنظیم حقوق واحد و مشترک را ندارد. اگر در غرب توجه به حقوق انسان‌ها با دوری جستن از اندیشه دینی و تنها با تکیه بر تجارب تاریخی و اقتضائات فلسفی و اجتماعی صورت می گیرد و اسلام گرایان دین را عامل نزدیکی به حقوق و دستیابی به آزادی خود می دانند ولی اسلام، انسان را بنده خدا می داند، این «لزوم تسلیم شدن در برابر اوامر او» و داشتن مسئولیت در برابر او را به همراه دارد.

موضوع «حقوق بشر» در جهان امروز یکی از محورهای مهم به جهت اقدامات گوناگون بین المللی است. کشیده شدن این موضوع به حوزه های سیاسی علی‌رغم ماهیت فرهنگی و انسانی آن، بیشتر برای اعمال فشار و پیگیری به جهت مقاصد سلطه جویانه و توسعه طلبانه کشورهای غربی تبدیل شده است.

باید دقت داشت که متون تدوین شده حقوق بشری در غرب با ابزار گوناگون و شیوه‌های تحمیلی به سایر ملت ها تهیه می شود و اساس این هجمه همه جانبه بر ماهیت سکولار این مبانی تا مرحله نفی آزادی فردی و اجتماعی مردم دیگر ملل جهان قرار گرفته است. در حالی‌ که ملت های سرافراز جهان با تکیه بر ارزش های بومی و منطقه ای و با تکیه بر تنوع و تکثر فرهنگی در راه مبارزه با این مکانیزم غربی که حقوق بشر را به مثابه یک اهرم فشار برای آماده‌سازی پذیرش سلطه نوین درآورده است، مقابله می‌کنند؛ لذا دور از انتظار نیست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور دموکراتیک خاورمیانه با اتهام ناقض حقوق بشر مورد هجوم بی‌امان قرار گیرد. در حالی که در بسیاری از کشورهای منطقه مردم از حداقل آزادی اجتماعی و سیاسی نیز برخوردار نیستند.

در ایران ستادی به نام «ستاد حقوق بشر» وجود دارد. ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مسوولیت های مختلفی دارد و فعالیت های برنامه ریزی شده در حوزه مسائل حقوق بشری همراه با یک انسجام منطقی در جمهوری اسلامی ایران را از یک دهه پیش آغاز کرده است. این ستاد بر اساس نیاز جامعه و ضرورت تبیین مسائل حقوق بشری و دفاع قانونمند از حقوق مردم و حقوق شهروندی در داخل و مجامع بین المللی سامان یافته است. بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی از مهم‌ترین وظایف ستاد حقوق بشر تمرکز فعالیت‌های نظام در زمینه مسائل حقوق بشری و استفاده بهینه از امکانات و اجرای دقیق تر تصمیمات مربوطه است. در این ساختار نوین ضمن اینکه ستاد به عنوان مرجع ملی و رسمی کشور در تمام مسائل حقوق بشر معرفی می‌شود، ضرورت ارتباط و هماهنگی تمام ارگان‌های ذیربط با این ستاد تعریف و تاکید شده است.

مسئولیت اجرایی ستاد حقوق بشر و تشکیل دبیرخانه آن بر اساس مصوبه فوق بر عهده «محمدجواد لاریجانی» است. وظایف و مسوولیت‌های ستاد طراحی، هدایت و پیگیری کلیه امور مربوط به ستاد حقوق بشر در سطح داخلی، خارجی و بین المللی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط است و ستاد موظف است به نحو مستمر و ماهانه گزارش فعالیت های خود را به دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.

جمهوری اسلامی ایران و در راس آن قوه قضاییه همیشه در راستای حمایت از حقوق مظلومان و مستضعفان پیش قدم بوده است، اگرچه کم و کاستی‌هایی داشته ولی به هر حال تا آن‌جا که توانسته در این راستا اقدامات قانونی و قضایی را انجام دهد و توانسته در هر جا که نهادهای بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق بشر شده‌اند، پاسخ محکم و کوبنده‌ای را بدهد. مطلبی که جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم بر آن اذعان دارد و پیش از این گفته بود که «قوانین در مقام اجرا ممکن است با ضعف و کاستی‌هایی مواجه باشد؛ اما کلیت قوانین و مقررات کشور و قانون اساسی ضامن حقوق اساسی ملت و حقوق شهروندی است؛ البته ما در حوزه حقوق بشر نتوانسته‌ایم برخی ابهامات را رفع کنیم و این امر باعث اشاعه اطلاعات ناقص از سوی گزارشگران ویژه شده است. ما معتقدیم گزارش‌های گزارشگران ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران فاقد مبنای صحیح بوده و منبع این گزارش‌ها معاندین خارج از کشور هستند که ارتباطی با ایران ندارد. بهتر است که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، سازمان مردم نهاد یا کارگروهی را تشکیل دهد و قضات بازنشسته را جهت همکاری دعوت کند تا بخش خارج از کشور در این زمینه فعال شوند. ما معتقدیم موضع گزارشگران ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران غیرمنصفانه و مغرضانه است.»

برخی عناوین قانونی در جمهوری اسلامی ایران که آموزه‌های حقوق بشری آن قابل توجه است عبارتند از فصل سوم قانون اساسی شامل تساوی در برابر قانون (اصل بیستم)، حق دادخواهی (اصل سی و چهارم)، محاکمه عادلانه (اصل سی و پنجم)، برائت (اصل سی و هفتم)، ممنوعیت تفتیش عقاید (اصل بیست و سوم)، حق برخورداری از حمایت قانون (اصل بیستم)، حق برخورداری از وکیل (اصل سی و پنجم)، اصل علنی بودن محاکمات (اصل یکصد و شصت و پنجم) و حق داشتن شغل و مسکن (اصول بیست و هشتم و سی و یکم). همچنین قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌های انتظامی، دستورالعمل اجرایی بند ۱۵ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی (تشکیل هیات‌های بازرسی حقوق شهروندی) و دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری و نظارت بر زندان‌ها مصوب ۱۳۹۵، عناوین دیگری است که در تبیین مواضع حقوق بشری، مقنن ایران مورد اشاره قرار داده است.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع انقلاب ما مورد تعرضات حقوق بشری قرار گرفتیم، چرا اینقدر مورد تعرض حقوق بشری قرار می گیریم؟ چرا عربستان سعودی، بحرین، کویت، امارات و رژیم صهیونیستی حقوق بشرشان زیر سوال نمی رود، اگر قائل به علت و معلول باشیم باید آنها ۱۰ برابر ما زیر سوال بروند. این‌ها سوالاتی است که محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بارها در سخنان و در سفرهای خارجی که داشته توضیح و پاسخ داده است.

محمدجواد لاریجانی معتقد است که ما نباید نگران فحش دادن غربی ها در مقوله حقوق بشر باشیم. باید بدانیم جای ما کجاست. به اسم حقوق بشر در سازمان ملل علیه ما دو قطعنامه هر سال مطرح می شود که همه اروپایی ها از آن حمایت می کنند. دو تا گزارش رسمی علیه ما مطرح می شود. یک گزارشگر ویژه حقوق بشری است که قبلا آقای احمد شهید بود والان خانم جهانگیر است و گزارشگران موضوعی نیز هستند؛ لذا در تولید مطالب علیه ما به عنوان اسناد سازمان ملل کمبودی وجود ندارد. تحریم یکی از آنهاست. خیلی از شخصیت‌های قضایی ما به علت احکام قضایی که دادند تحت تحریم اروپایی قرار گرفتند. این صورت مساله است. ما می فهمیم چرا آنها با ما مخالف هستند. اینطور نبود که مثلا ده سال صبر کنند ببینند دادگاه‌های ما چگونه عمل می کند و بعد بگویند حقوق بشرشان بد عمل می کند؛ نه، از روز اول انقلاب مقدمه و گزارشگر ویژه داشتیم تا الان. ما باید به صورت مساله واقع بینانه توجه کنیم.

«حقوق بشر یک مفهوم بدشانسی است» زیرا کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه که پرچم حقوق بشر را در دست گرفته اند، در این زمینه کارنامه بدی دارند. بازجویی هایی غیر متعارف برای آنها یک امر متعارف است. در آمریکا هر دستگاه امنیتی می‌تواند هر فردی را به مدت بسیار زیاد بدون حکم قضایی بازداشت کند. نژادپرستی در آمریکا غوغا می کند و تفتیش عقاید هم باب شده، کاری که ترامپ در مرزهای خود کرده است. چنین جنایت هایی بسیار وسیع است و دست آنها به خون هزاران نفر از مردم کشورهایی مثل یمن، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان آلوده است. با این حال آمریکا و غربی ها پرچمدار حقوق بشر شده اند که بسیار خنده‌دار است. متاسفانه حقوق بشر وسیله‌ای شده برای کسب منافع بین المللی که این کشورها بر علیه کشورهایی که منافع آن ها را به خطر انداخته اند از آن استفاده می کنند، اما ما در جمهوری اسلامی یک سیاست مستمر و  مبنای روشنی داریم. ما حقوق بشر را با مبنای اسلامی خود نگاه می‌کنیم، اولین مفهوم کلیدی حقوق بشر پاسداری از کرامت انسانی است و کرامت انسانی را نه کسی می‌تواند بگیرد و نه کسی صدقه داده بلکه این کرامت یک هبه الهی است. اتهامات آنها به ما مبنا ندارد و بارها در این زمینه رسوا شده اند. اعتبار مدعیان حقوق بشر در دنیا باطل شده و آمریکا یکی از پرادعاترین کشورها برای دفاع از حقوق بشر است که برای ما تحریم‌های یک جانبه گذاشته، در حالی که کارنامه‌اش در حقوق بشر فاجعه آمیز است. از ابتدای انقلاب تاکنون ما توانسته ایم در مقابل تمامی تهاجماتی که به ما می شود، بایستیم و پاسخ آنها را بدهیم چرا که وظیفه ماست که از حیثیت کشور دفاع کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی بارها تاکید کرده است که مساله حقوق بشر اهمیت  زیادی هم در دنیای امروز به لحاظ آثار عملی و هم برای ادیان الهی خصوصا دین اسلام که همه به آن منتسب هستیم، دارد. غرب در زمینه حقوق بشر رفتاری دوگانه دارد و از آن استفاده ابزاری می‌کند. با دلارهای خود جلوی دهان دبیرکل سازمان ملل را می گیرد که صحبتی از تضییع حقوق کودکان در یمن نکند. آیا حقوق بشر در آمریکا تضییع نمی‌شود؟ ما در طول سی و چند سال چند میلیون مهاجر را پذیرفته‌ایم، مهاجرهای افغان و عراقی. با این‌که کشور در تحریم‌های گسترده و بیکاری بود ولی ما کمک کردیم و این بر اساس یک نگاه کاملا انسانی بود. حتی پیرو فرمایش مقام معظم رهبری فرزندان آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند اما کل اروپا با آن ثروت بیکران چندصد هزار آواره را اگرچه پذیرفت ولی هم‌اکنون بحث اخراج و بدرفتاری با آن‌ها مطرح است. آیا این حقوق بشر است؟ مدافعین داعش چه کسانی هستند؟ همان‌هایی که شما در کشورشان پایگاه دارید؟ همین عربستان که آن را دوست خود می‌دانید. سر کودک ۱۰ ساله را می‌برند، فیلمش را در عالم پخش می‌کنند، شما از این دفاع می‌کنید. کار شما در دفاع از حقوق بشر رنگ باخته و رفتاری دوگانه است. آیا آمریکا حقوق سیاه پوستان را رعایت می‌کند؟ روزی نیست که سیاه پوستی به دست پلیس آمریکا کشته نشود.

یکی دیگر از اقداماتی که جمهوری اسلامی در راستای دفاع از حقوق افراد انجام داده «دستورالعمل اجرایی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» است که توسط رییس قوه‌قضاییه به تمام مراجع قضایی کشور ابلاغ شده است. طبق این آیین نامه قضات اجرای احکام کیفری مکلفند در اسرع وقت ضمن توقف اجرای حکم محکومان به اعدام، پرونده آنها را مورد بررسی قرار دهند که به اعتقاد کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر این امر، گام مهم‌ حقوق بشری‌ است زیرا ایران تاکنون هزینه‌های مالی و انسانی بسیاری را در راه مبارزه با مواد مخدر، از جمله جلوگیری از ترانزیت آن به اروپا صرف کرده است و بار این مبارزه را به تنهایی متحمل شده و کشورهای اروپایی و سازوکارهای بین المللی حقوق بشر نیز همواره به انتقاد از مجازات اعدام در این حوزه عادت کرده‌اند و هیچ وقت سهم خود را در این مبارزه ایفا نکرده‌اند؛ از این رو تصویب قانون جدید و بخشنامه اجرایی رئیس قوه قضائیه محکی برای مواضع، اقدامات و رفتار بعدی این کشورها و مکانیسم ها خواهد بود.

بخشنامه‌ای که اخیرا رئیس قوه قضائیه ابلاغ کردند پیرو اصلاح قانون بوده و با اجرای قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، مجازات اعدام کاسته می شود که اقدام بسیار مثبت و ارزنده ای است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز معتقد است که تصویب الحاق یک‌ ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر می‌تواند حجم اعدام‌ها را کاهش دهد؛ زیرا اگر تعداد اعدام‌ها در کشور ما زیاد باشد برای دشمنان ما یک میدان عمل خیلی مناسبی علیه ما ایجاد می‌کند. اصلا ما طرفدار اعدام در ایران نیستیم حتی وقتی یک حکم قصاص صادر می‌شود بعد از ابلاغ آن تا تنفیذ رئیس قوه قضائیه مراحل زیادی دارد و پس از آن تازه اقدامات  ستاد حقوق بشر و واحدهای دیگر شروع می‌شود که بتوانیم رضایت اولیای دم را در این زمینه جلب کرده و برای گذشت واسطه شویم. این پروسه بسیار جالبی است که نشان می‌دهد ما طرفدار اعدام نیستیم ولی اینکه چهره ایران را به کشوری که بالاترین درجه اعدام‌ها را دارد، تبدیل کرده اند نامردی است، چون ما در مبارزه با مواد مخدر کاری که انجام می‌دهیم به نفع کل دنیاست. حجم عظیمی از مواد مخدر که اطراف ما کاشته می‌شود، عمدتا باید به پایتخت کشورهای اروپایی و غربی برود و آن‌ها باید در مساله مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنند ولی نه تنها مشارکت نمی‌کنند بلکه دو قورت و نیم آن‌ها هم باقی است و اعتراض می‌کنند که چرا ایران با این مسئله محکم برخورد می‌کند. اگر این‌گونه است ما هم شل برخورد می‌کنیم، ولی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور با این موضوع بدون انعطاف برخورد می‌کند و در این جنگ نباید تنها باشیم.

ترامپ رییس جمهور آمریکا روز جمعه ۲۲ دی ماه سال جاری بنا به توصیه برخی از اعضای دولت خود و همچنین معدود مشاوران آگاهش تصمیم گرفت که با استفاده از زبان تهدید و کشیدن خط و نشان برای ایران و هم پیمانان اروپایی‌اش برای بار سوم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چارچوب برجام تمدید کند. وی در بیانیه‌ای در مورد ادامه اجرای برجام اعلام کرد که امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران بوده و آخرین فرصت است.

وی در ادامه گفته بود که ما در حال مقابله با جنگ‌های نیابتی ایران در یمن و سوریه هستیم و از انتقال پول به تروریست‌ها توسط ایران جلوگیری می‌کنیم. تاکنون بیش از صد فرد و نهاد مربوط به رژیم ایران که در برنامه موشکی این کشور و دیگر اقدامات غیر قانونی آن مشارکت داشته‌اند را تحریم کرده‌ایم. امروز من ۱۴ فرد و نهاد دیگر را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه می‌کنم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس اطلاعیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود قرار داد، ۱۴ فرد و نهاد ایرانی و یا مرتبط با ایران را در لیست تحریم های جدید خود قرار داد که اسامی آنها به شرح زیر است:

صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران، مرتضی رضوی رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج (گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)، غلامرضا ضیایی مدیر زندان رجایی‌شهر، یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از چین، شرکت سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای، شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور، صنایع هواپیمایی ایران، شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران، سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز ملی فضای سایبری، شرکت پردازان سیستم نماد آرمان، زندان رجایی‌شهر و شورای عالی فضای مجازی.

وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تمدید تعلیق تحریم‌های برجام و برخی تحریم‌های جدید توسط دولت آمریکا بیانیه‌ای را صادر کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:

«روز جمعه مورخ 22 دی 1396 رئیس جمهور آمریکا علیرغم تلاش یک ساله خود برای از بین بردن برجام، بار دیگر ناگزیر به تمدید اسقاطیه های الزامی در برجام گردید. استحکام درونی برجام و حمایت بین المللی از این توافق، راه را بر تلاش های آقای ترامپ، رژیم صهیونیستی و اتحاد نامیمون تندروهای جنگ طلب برای لغو این توافق یا ایجاد تغییرات در آن بسته است. با این حال رئیس جمهور آمریکا بر اساس رویه یک ساله خود همچنان به اقدامات خصمانه علیه مردم ایران ادامه داده و تهدیداتی را تکرار می‌کند که بارها در اجرای آنها ناتوان مانده است و با ادامه روش یک سال گذشته خود همزمان با انجام اقدامات اجباری مندرج در برجام و برای نشان دادن خصومت با مردم بزرگ ایران، از سر استیصال تعدادی از اتباع ایرانی و غیرایرانی را به بهانه های غیرقانونی، کهنه و مضحک در فهرست تحریم قرار داده است تا حداقل جبران بخشی از ناکامی های خود را کرده باشد.

جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن تهدیدات آمریکا و اضافه کردن افراد جدید به فهرست تحریم ها، نکات زیر را مورد تاکید قرار می دهد.

۱- جمهوری اسلامی ایران همراه با اعضای دیگر برجام و جامعه جهانی  بارها تاکید کرده است که برجام یک سند معتبر بین المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست.

۲- جمهوری اسلامی ایران صراحتا تاکید می نماید که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد، هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار گردد.

۳- دولت آمریکا همچون سایر اعضای برجام موظف به اجرای تمامی تعهدات خود می باشد و چنانچه به بهانه‌های واهی از تکالیف خود شانه خالی نماید می بایست مسئولیت عواقب آن را به طور کامل پذیرا باشد.

۴- دولت آمریکا در طول دو سالی که از اجرای برجام می گذرد همواره با بدعهدی ها، تعلل ها و سیاست های خصمانه خود مفاد مختلفی از برجام را زیر پا گذارده است. سیاست یک سال گذشته آقای ترامپ و بیانیه امروز وی در تعارض صریح با بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است و جمهوری اسلامی ایران این تخلف آشکار را به کمیسیون مشترک برجام گزارش و آن را پیگیری خواهد کرد.

۵- تصمیم رژیم آمریکا برای افزودن تعدادی از اتباع ایرانی و غیر ایرانی به فهرست خودساخته و غیرقانونی تحریمی آمریکا، فقط و فقط اثبات کننده استمرار خصومت هیات حاکمه آمریکا علیه ملت بزرگ ایران است.

۶- اقدام خصمانه و غیرقانونی رژیم ترامپ در قرار دادن نام حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در فهرست به اصطلاح تحریم های جدید آمریکا از تمامی خطوط قرمز رفتاری در جامعه بین المللی عبور کرده و اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بین‌الملل و نقض تعهدات دوجانبه و بین المللی ایالات متحده است که حتما با واکنش جدی جمهوری اسلامی پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه  به‌عهده دولت ایالات متحده خواهد بود.

۷- استناد به مفهوم والای حقوق بشر برای تحریم مقامات و شهروندان ایران از سوی رژیمی که مهمترین متحدینش بدترین ناقضان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در تاریخ معاصرند و از سوی فردی که آلوده به ذهنیت نژادپرستانه و بیگانه ستیزی بوده و عبارات کثیف نژادپرستانه اخیر او علیه ملت‌های مختلف انزجار جامعه بین المللی و مردم آمریکا را برانگیخته است و کسی که فروش میلیاردها دلار سلاح برای قتل عام انسان‌های بی‌گناه در خاورمیانه و ترویج خشونت و هرج و مرج را افتخار خود می داند، مایه وهن و بی آبرویی برای ملل متمدن و لکه ننگی برای زمامداری مدرن به شمار می آید.

۸- دولت آمریکا که خود همواره در دهه‌های گذشته و در حال حاضر سیاه‌ترین کارنامه را در جهان در سرکوب ملت های آزادیخواه و حمایت از رژیم های سرکوب‌گر، از جمله حمایت بی قید و شرط از نظام ستم شاهی و انجام کودتا علیه دولت دموکراتیک منتخب مردم ایران در گذشته و حمایت از دولت‌های اشغالگر، متجاوز و سرکوبگر همچون رژیم صهیونیستی و اذناب منطقه ای اش از اراضی اشغالی فلسطینی تا بحرین و یمن دارد، از سویی با ریختن اشک تمساح در حرکتی مزورانه و با سردادن شعارهای سراپا دروغ مدعی حمایت از حقوق بشر مردم ایران می‌شود و از سویی دیگر با اعمال تحریم‌های ظالمانه، ممنوع ساختن ورود شهروندان ایرانی به آن کشور و دیگر رفتارهای توهین آمیز، ملت متمدن ایران را تروریست لقب می دهد.

۹- اعمال تحریم های غیرقانونی و اظهارات و تحرکات خصمانه دولت آمریکا علیه مسئولین و ملت رشید ایران که از ماهیت زیاده خواهی و خوی سلطه طلبی حاکمان آمریکا ناشی می‌شود، همواره و همیشه برای افکار عمومی و وجدان بیدار مردم ایران و جهان سیاستی شکست خورده و بی‌اعتبار تلقی شده است و  دست یازیدن به چنین اقداماتی ناشی از سرخوردگی این کشور از بیداری ملت فهیم ایران در مقابله با اقدامات مداخله جویانه و طراحی شده برای ایجاد اغتشاش و بحران در جمهوری اسلامی ایران طی دهه های گذشته و بخصوص در جریان وقایع اخیر است.

۱۰- ایالات متحده باید بیاموزد که تمامی ارکان مقتدر نظام جمهوری اسلامی ایران که مستظهر به پشتیبانی قاطبه ملت همیشه سرفراز ایران هستند، با همدلی و وحدت کلمه، وقعی به این نوع سیاست‌ها و استانداردهای دوگانه و خصمانه علیه کشور خود نگذاشته و در زمان مقتضی پاسخ مناسبی به اینگونه اقدامات خصومت آمیز آمریکا خواهد داد.»

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه تحریم شدن از سوی آمریکا را نمره مثبتی در کارنامه مردم کشورمان دانست و گفت: یکی از موضوعات، بی‌حیایی آمریکا بود که به بهانه‌هایی تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌های ایران از جمله رییس قوه قضاییه اعلام کرد. آمریکای فلک‌زده نمی‌داند که مردم ما از دولتمردان آمریکا _ که طی چند دهه انواع ظلم‌ها را به ایران کردند _ آنقدر تنفر دارند که اگر از ناحیه آمریکا ولو در لفظ در تحریم قرار گیرند، نمره مثبتی در کارنامه‌شان و لکه ننگی برای آمریکا ثبت می‌شود ؛ لذا اگر مردم ما مسرور نباشند از این جهت که افرادی در لیست تحریم های آمریکا قرار می‌گیرند، قطعا بدانند که هیچ نگرانی هم ندارند و خیلی هم خوشحال  هستند که به کشورهای غربی سفر نکنند.

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه ها، این اقدامات و تداوم بدعهدی ها و خصومت علیه جمهوری اسلامی را ماجرایی تکراری دانست و تصریح کرد: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی بیش از 40 سال است که وجود دارد. آن زمانی هم که به ظاهر با ایران دوست بودند از پشت خنجر می زدند که نمونه بارز آن کودتا علیه دولت مصدق است. گرچه در سالهای اخیر به خاطر رشد جمهوری اسلامی و نقش آفرینی در منطقه، حجم تهدیدها و فشارهای خصمانه بیشتر شده و بر همین اساس جمهوری اسلامی و مسئولان باید قاطعانه تر عمل کنند.

 

آملی لاریجانی با اشاره به تلاشهای آمریکا برای تغییر برجام، تأکید کرد: جمهوری اسلامی بارها گفته است که برجام قابل تغییر نیست و هیچ کشوری نمی تواند برجام را به مسائل دیگر از جمله موضوعات دفاعی ایران گره بزند. برجام هرچه که هست به همین شکل فعلی اجرا خواهد شد و کشورهای طرف این قرارداد نیز باید به آن پایبند باشند.

رئیس قوه قضاییه گسترش دایره تحریم ها به بهانه های گوناگون را از جمله اقدامات موذیانه آمریکا دانست و با اشاره به انتشار فهرست جدید تحریم های اشخاص و سازمان ها از جمله شخص رئیس دستگاه قضایی، برخی نهادهای مرتبط با سپاه و همچنین شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین المللی است و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. البته نه به لحاظ شخصی بلکه از نظر ملی باید مسئولان، عکس العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه قابل قدردانی است اما آمریکا باید بداند که هر رفتار خصومت آمیزی واکنش متناسب خود را از سوی ایران در پی خواهد داشت.

 

آملی لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه خداوند دشمنان ما را از میان حُمقاء قرار داده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا و خصوصاً شخص ترامپ، شأنی ندارند که تحریم هایشان برای امثال ما به لحاظ شخصی اهمیتی داشته باشد. اقدامات هیئت حاکمه ای که ترامپ به عنوان رئیس آن به انواع رفتارهای نژادپرستانه، نامتعادل و جنون آمیز شهرت دارد و همواره مورد هجو و تمسخر است،  هیچ شأن و جایگاهی ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحریم خود از سوی آمریکا تأکید کرد: از نظر شخصی این امر را افتخاری برای خود می دانم و معتقدم که این اقدام دلیل بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته ایم لذا از این جهت اقدام آمریکا هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است که جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مقتدر در مسیر استقلال خود گام برمی دارد و مسئولان نظام نیز با پشتوانه مردمی که همواره در صحنه هستند، هیچ خوفی به خود راه نمی دهند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.