رسانه های خبری بالکان گزارش داد، زوران زائف در اسکوپیه گفت که انتخاب نام کشور برای عضویت مقدونیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرط مهم است و امید می رود که در سال جاری این کشور بتواند برای عضویت در ناتو دعوت شود و به سی امین عضو این سازمان نظامی در آید.

رسانه های خبری مقدونیه اشاره کردند که پس از آخرین نشست نمایندگان اسکوپیه و آتن که چندیپیش با وساطت &#۳۹;متیو نیمتس&#۳۹; نماینده سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، پنج پیشنهاد برای نام جدید مقدونیه بر روی میز مذاکره باز است، مانند؛ جمهوری جدید مقدونیه، جمهوری مقدونیه شمالی، جمهوری مقدونیه بالایی، جمهوری مقدونیه واردار و جمهوری مقدونیه (اسکوپیه).

نماینده سازمان ملل پس از نشست نمایندگان آتن و اسکوپیه در روز پنجشنبه ۲۸ دی در نیویورک در مصاحبه با تلویزیون ANT ۱ یونان گفت که کلمه مقدونیه در نام کامل کشور باقی خواهد ماند زیرا که تاکنون برای یکصد کشور شناخته شده است.

دولت جدید مقدونیه از زمانی که زوران زائف در سال جاری میلادی در صدر آن قرار گرفت، تلاش دارد تا راه را برای عضویت این کشور در ناتو امکان پذیر سازد و در این راستا خواهان برطرف کردن موانع از جمله اختلاف با یونان بر سر نام مقدونیه است.

مقدونیه از طرف دیگر تلاش دارد که جامعه بین المللی این کشور را براساس قانون اساسی آن با نام جمهوری مقدونیه به رسمیت بشناسد که یونان به عنوان عضو ناتو و اتحادیه اروپا با این نام به شدت مخالف است و مانع ورود مقدونیه تحت این نام به اتحادیه اروپا و ناتو است.

مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی است که دولت اسکوپیه با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف دارد.

یونان به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شده، نگران این مساله می باشد که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.

ورود به ناتو به قدری برای مقدونیه مهم است که این امکان وجود دارد تا حکومت اسکوپیه با آتن در این رابطه در آینده نزدیک به توافق دست یابد.

پیمودن مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا نیز یکی از مشکلات بزرگ مقدونیه است. این کشور از سال ۲۰۰۵ نامزد عضویت در این بلوک سیاسی و اقتصادی است و اکنون بروکسل هشت شرط را برای ادامه مذاکرات با این کشور برای پذیرش عضویت آن گذاشته است.

جمهوری مقدونیه با جمعیت حدود ۲ میلیون و ۴۶ هزار تن و مساحت ۲۵ هزار و ۷۱۳ کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.