رویترز گزارش داد، «پیتر هاوکینز» نماینده یونیسف در عراق گفته است: « در نتیجه درگیری و فقدان سرمایه گذاری، چهار میلیون کودک عراقی درحال حاضر نیازمند کمک در سراسر عراق هستند.»

وی افزود: «از مجموع ۲میلیون و ۶۰۰ هزار عراقی که در نتیجه جنگ سه ساله با داعش آواره شدند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از آنها را کودکان تشکیل می دهند.»

«گرت کاپلاره» geert cappelaere مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در بیانیه ای اعلام کرد: با وجود پایان درگیری در برخی از مناطق عراق، خشونت همچنان در مناطق دیگری از این کشور وجود دارد و در هفته کنونی سه انفجار در بغداد روی داده است.

وی در بخش دیگری از این بیانیه افزود: خشونت نه تنها موجب کشتار کودکان بلکه موجب ویرانی مدارس، بیمارستان، منازل مسکونی و راه ها می شود. این پدیده همچنین بافت اجتماعی متنوع و فرهنگ تسامح را که حافظ انسجام جوامع است، از بین می برد.

در همین حال، سازمان بین المللی مهاجرت در گزارشی اعلام کرد: سه میلیون و ۲۲۰ هزار آواره عراقی در پایان ماه دسامبر (دی ماه) به منازلشان بازگشته اند.

دبیرخانه عمومی هیات وزیران عراق ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) نیز اعلام کرد: ۵۰ درصد آوارگان عراقی به مناطق آزاد شده از اشغال تروریست های داعش بازگشته اند.

سرانجام حیدر العبادی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ (۳۰ آبان ۹۶) به طور رسمی پایان نظامی گروه تروریستی داعش را که از سال ۲۰۱۴ بیش از یک سوم از خاک عراق را اشغال کرده بود، اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.