بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه امروز جمعه در سخنانی تاکید کرد: ترکیه هیچ تهدیدی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هر چیزی که امنیت ملی ترکیه را تهدید کند هرگز تحمل نخواهد شد. این حق طبیعی ما است. این حقی در چارچوب قوانین بین المللی و قوانین ترکیه است.

نخست وزیر ترکیه گفت: هدف ترکیه ریشه کن کردن تروریسم در منطقه است. ترکیه در حال بررسی انجام یک عملیات احتمالی در عفرین است تا مانع از تشکیل راهگذر ترور در طول مرزهای خود شود.

هفته گذشته نیروهای امنیتی ترکیه مواضع کردهای پی وای دی و پ ک ک در عفرین را هدف قرار دادند. این عملیات در حالی قرار است انجام شود که ترکیه عملیات ۷ ماهه ای موسوم به سپر فرات را در شمال سوریه انجام داد و این عملیات مارس ۲۰۱۷ پایان یافت.

شنبه گذشته وبگاه "دیفنس پست" مطلبی را منتشر کرد که بر اساس آن سخنگوی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش اعلام کرد که این ائتلاف در آموزش یک نیروی ۳۰ هزار نفری در خاک سوریه مشارکت خواهد کرد. این نیروها قرار است در مناطقی که کنترل آن در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه است مستقر شوند و امنیت در طول مرزهای سوریه و ترکیه را بر عهده داشته باشند.

نورالدین کانقلی وزیر دفاع ترکیه نیز در سخنانی تایید کرد که عملیات نظامی در منطقه عفرین در شمال سوریه مطابق با برنامه اجرا خواهد شد تا حضور تروریست ها در منطقه از بین برود.

وی درباره احتمال انجام این عملیات در عفرین گفت: این عملیات اتفاق خواهد افتاد.

البته وی حاضر به ارائه توضیح درباره زمان دقیق آغاز این عملیات نشده است. همه سازمان ها و گروه های تروریستی در شمال سوریه ریشه کن خواهند شد. راه دیگری باقی نمانده است.

پی وای دی شاخه نظامی کردهای وای پی جی است. ترکیه بر این باور است که این گروه شعبه سوری کردهای پ ک ک است که بیش از ۳۰ سال است با ترکیه در حال جنگ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.