چین بر این باور است تمدید این توافق در باره استفاده از انرژی هسته ای ممکن است باعث شود تا ژاپن به دنبال تسلیحات اتمی باشد.

تارنمای یی سی چین می نویسد ژاپن و آمریکا دارای یک توافق ۳۰ ساله برای مصرف صلح آمیز انرژی هستند که مهلت آن ماه جولای امسال خاتمه می یابد و از این هفته طرفین موافقت کردند که با سر رسید آن، توافق به طور خودکار تمدید شود.

خبرگزاری کیودو ژاپن تمدید این قرارداد با توافق طرفین در این هفته را مورد تایید قرار داده و آورده است ژاپن با این وضعیت همچنان در انرژی هسته ای به آمریکا وابسته خواهد بود.

آنچه برای چین نگران کننده می نماید این است که ژاپن تحت این توافقنامه همچنان بر چرخه سوخت هسته ای و اورنیوم غنی شده و استخراج پلوتونیم آن مدیریت می کند. 

افزون بر این چین می گوید ژاپن هیچ تلاشی برای رایزنی با آمریکا در خصوص تغییر مفاد این توافقنامه نکرده است تا همچنان این چرخه سوخت را در اختیار خود داشته باشد.

جویونگشان استاد دانشگاه روابط خارجی پکن بر این باور است تمدید این توافقنامه بدون اصلاح نشان می دهد که ژاپن قصد دارد مواد اتمی را در اختیار بگیرد.

وی افزود ژاپن در مدتی بسیار کوتاه می تواند تسلیحات هسته ای تولید کند زیرا چرخه سوخت و مواد را در اختیار دارد و این برای کل منطقه شمال شرق آسیا یک تهدید است.

تارنمای چینی نوشته است که ژاپن دستکم ۵۰ تن پلوتونیم خالص در اختیار دارد که می تواند برای ساخت ۵ هزار بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.