«نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه گفت امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.

نظربایف که در نشست شورای امنیت با موضوع «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی: اقدامات اعتمادساز» صحبت می‌کرد، گفت: «ما باید اعتماد و گفت‌وگوی دیپلماتیک را احیا کنیم. نمونه بارز این امر، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. توافق هسته‌ای با ایران موفقیت دیپلماسی چندجانبه و امکان‌پذیر بودن حل پیچیده‌ترین موضوعات از طریق مذاکره را نشان داد. این توافق حاصل فضای برآمده از اعتمادسازی بود.»

وی که این هفته در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد، افزود: «با وجود برخی پیچیدگی‌هایی که اخیرا در مورد اجرای کامل تعهدات برخی طرف‌ها رخ داده، امیدوارم که اجرای موفق برجام ادامه داشته باشد. همانطور که می‌دانید ۲ روز پیش با آقای ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده دیدار کردم و آنجا در این رابطه بحث کردیم و به طور کلی این تفاهم به دست آمد که نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.»

نظربایف در ادامه با بیان اینکه مسئله مناقشه اتمی کره شمالی باید از طریق اعتمادسازی بین طرفین حل شود، گفت قدرت‌های بزرگ باید «تضمین‌های امنیتی لازم» را به پیونگ یانگ بدهند. وی گفت کشورش آماده است تا در این زمینه میانجیگری کند.

وی که کشورش اکنون میزبان بانک سوخت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، گفت کشورهای دارنده تسلیحات اتمی باید در زمینه حرکت به سمت چشم‌انداز جهان عاری از سلاح اتمی پیشتاز باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.