«ریچارد هاس»، مقام اسبق آمریکایی و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» در یادداشتی نوشته اقدامات یکجانبه برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) راه به جایی نخواهد برد. 

او در این یادداشت در «آکسیوس» نوشت: «دلایل متعددی برای بیزاری از توافق هسته‌ای ایران وجود دارد؛ این توافق چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای این کشور را معلق کرده اما به هیچ وجه آن را حل نکرده است.»

  وی در ادامه نوشته است: «اما از آنجا که این توافق به شدت مورد استقبال است و ایران به آن پایبند بوده، تلاش‌های یکجانبه برای مذاکره بر سر نقائص آن، احتمالاً راه به جایی نخواهد برد.»

اشاره آقای «هاس» از «تلاش‌های یکجانبه» ضرب‌الاجلی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای متحدان اروپایی این کشور جهت اصلاح «نقائص فجیع برجام»-به گفته او- تعیین کرده است.

«ترامپ» جمعه هفته گذشته طبق تعهدات آمریکا در «برجام»، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تعلیق کرد اما گفت ممکن است این آخرین بار باشد که این کار را انجام می‌دهد.

او از نمایندگان کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور خواست قبل از فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها، ۱۲۰ روز بعد، نقائص برجام را اصلاح کنند.

«ریچارد هاس» می‌نویسد: «رئیس‌جمهور ترامپ در موعد بعدی برای تأیید برجام در ماه مه یا یکجانبه وارد عمل می‌شود و یا موفق نخواهد شد تهدیدش را عملی کند. در حالت اول، او بحرانی را پدید می‌آورد که به منزوی شدن ایالات متحده و پرت شدن حواس‌ها از سرکوبگری ایران علیه مردم خودش منجر می‌شود، و حالت دوم هم به اعتبار او لطمه خواهد زد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.