روزنامه آمریکایی بحران خشکسالی در ایران را بررسی کرد. 

در کوه‌های غرب ایران، استان چهارمحال و بختیاری به داشتن تالاب‌ها، رودخانه‌های پرآب و باتلاق‌هایی معروف است که هزاران نوع از پرندگان مهاجر را جذب می‌کنند.

 

اما چندین سال از کاهش بارندگی، منابع آبی را کم کرده است. ساکنان می‌گویند پس از اینکه مقامات، انتقال آب را به شهر اصفهان آغاز کردند، شرایط بدتر شده است. این امر در سال ۲۰۱۴ اعتراضاتی را موجب شد.

 

در ۳۰ دسامبر سال گذشته میلادی، حدود ۲۰۰ نفر در مقابل استانداری برای اعتراض به پروژه انتقال آب تجمع کردند. شعار‌های آن‌ها بسرعت رادیکال شد.

 

ناآرامی‌ها دلایل بسیاری داشت: افزایش قیمت‌ها، بیکاری، فروپاشی بانک‌ها و شکاف در ثروت. با این حال، تحلیلگران می‌گویند یک عامل نادیده گرفته شده، تاثیر تغییرات آب‌وهوایی و سوء مدیریت مشکل روبه رشد کم‌آبی است.

 

یک کارشناس مسائل ایران گفت: مردم معتقدند که این (مشکل)، بحران بزرگ دیگری است که کشور با آن مواجه است.

 

بسیاری از فعالان محیط‌زیست معتقدند که ایران به سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی است. زیرا کاهش بارندگی و افزایش دما باعث خشکی دریاچه‌ها، طوفان‌های گردوغبار و تخلیه مناطق سابقا حاصلخیز شده است.

 

خشکسالی در خاورمیانه یک نگرانی است. اما جمعیت ۸۰ میلیونی ایران به طور خاص در معرض خطر هستند. در این ماه، شاهرخ فاتح، مدیر مرکز خشکسالی و مدیریت بحران ایران، گفت ۹۶ درصد مناطق کشور شرایط خشکسالی طولانی را تجربه می‌کنند.

 

یوسف فرهادی بابادی، یک فعال محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری گفت: مردم منطقه من نمی‌خواهند نگرانی‌های محیط‌زیستی‌شان را سیاسی کنند، اما کمبود آب و آلودگی هوا و رودخانه‌ها به عنوان بحران‌های سیاسی دیده می‌شوند.

 

بابادی گفت: در این استان، ۳۸۰۰ چشمه طبیعی وجود داشت، اما تقریبا ۱۱۰۰ چشمه خشک شد. سازمان هواشناسی اخیرا پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ایرانی، بارندگی در این استان ۸۰ درصد کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

 

بسیاری از مناطق غالبا کشاورزی، درباره سلسله‌ای از کانال‌های مناقشه‌برانگیزی که دولت برای انتقال صد‌ها میلیون مترمکعب آب از رود کارون به استان‌های مرکزی ساخته، گلایه می‌کنند.

 

در استان خوزستان، بیابان‌زایی و پسماند‌های صنعتی نخلستان‌ها و تالاب‌ها را نابود کرده است. سازمان بهداشت جهانی، اهواز را در لیست آلوده‌ترین شهر‌های جهان قرار داده است. در اغلب ایام سال، مه و دود زردرنگ آسمان شهر را می‌پوشاند.

 

شرایط به دلیل احداث بی‌رویه سد‌ها بدتر شده است. بیش از نصف این سد‌ها در ۴۰ سال اخیر در این است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.