رویترز گزارش داد، شاخص "ام. اس. سی. آی" بازارهای آسیایی به جز ژاپن پس از کاهش بهای نفت و سایر کالا ها، نتوانست به روند صعودی اخیر خود ادامه دهد و ۰.۱۵ درصد کاهش یافت. شاخص "نیک کی ۲۲۵" ژاپن هم که طی روزهای اخیر به بالاترین رکورد خود در ۲۶ ساله اخیر صعود کرده بود، ۰.۴ درصد کاهش یافت.

روند رو به رشد بورس‌های وال استریت هم با افت  ۱.۲ درصدی  سهام گروه انرژی نظیر شرکت "جنرال الکتریک" متوقف شد.

بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل چشم انداز رشد نیرومند اقتصادی و بهبود درآمدها در آمریکا و سایر نقاط جهان روند رو به رشدی را داشته اند. شاخص " ام. اس. سی. آی" بازارهای جهانی در روز سه شنبه با ۰.۳ درصد افزایش موفق به ثبت رکوردی دیگر شد و بازدهی خود در این ماه را به ۴.۲ درصد رساند.

در بازار ارز، دلار در شرایط ضعیفی قرار داشت و در برابر سبد ارزهای بزرگ جهانی در پایین ترین سطح سه سال اخیر قرار گرفت.

مینوری یوشیدا، تحلیلگر ارزهای خارجی بانک میتسوبیشی گفت: در حالی که کشورهای بیشتری سیاست های انبساطی را کنار می گذارند، بازدهی دلار در حال کاهش و رسیدن به سطح سال ۲۰۱۴ است.

انتظار زیادی می رود که بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را با ۲۵ واحد افزایش، به ۱.۲۵ درصد برساند. تحلیلگران انتظار دارند امسال سه مرتبه نرخ بهره در کانادا افزایش پیدا کند. سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند بانک مرکزی اروپا به عنوان یکی از عوامل مهم اثرگذار بر بازار، در نهایت سیاست های تسهیلی خود را رها کند. سه منبع آگاه به سیاست گذاری های بانک مرکزی اروپا به رویترز گفته اند در شرایطی که سیاستگذاران زمان بیشتری برای ارزیابی چشم انداز اقتصادی و یورو دارند، این بانک تمایلی به تمدید تعهد خرید اوراق قرضه در نشست هفته آینده ندارد.

هر چند که این گزارش تا اندازه ای باعث شد قیمت یورو کاهش یابد، اما این ارز در معاملات آسیا به ۱.۲۳۲۳ دلار رسید و در بالاترین سطح سه سال اخیر ایستاد. بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نشانه‌هایی را از تمایل برای بازنگری در سیاست‌های خود در اوایل سال ۲۰۱۸ نشان داد و اعلام کرد که بر وعده خود مبنی بر برنامه انتشار ۲.۲۵ تریلیون یورو تا زمان بازگشت تورم به مسیر هدف گذاری شده، پایبند است.

نرخ دلار در برابر ین ژاپن هم پیش از آن که به سطح ۱۱۰.۵۶ ین برگردد به ۱۱۰.۱۹ ین رسید که پایین‌ترین سطح چهار ماهه اخیر محسوب می شود. ارزش یوان هم در پی رسیدن به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر، هم در بازارهای داخلی و هم خارجی افزایش یافت.

بهای هر اونس طلا در بازار آمریکا به ۱۳۴۰.۶ دلار در هر اونس رسید که نزدیک به قله چهار ماهه ۱۳۴۴.۷ دلاری روز دوشنبه است.

 از سوی دیگر بهای ارزهای دیجیتالی به میزان چشمگیری کاهش یافت و ارزش بیت کوین پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال ممنوعیت معاملات این ارز توسط چین و کره جنوبی که نگرانیها را نسبت به نظارت های بیشتر تشدید کرد، با رسیدن به سطح ۱۰۱۶۲ دلاری در بازار "بیت استامپ" به پایین ترین حد شش هفته اخیر رسید.

شوهی فوجیسه، تحلیل گر "آلت دیزاین" گفت: عرصه بر ارزهای دیجیتالی می تواند در نشست آتی گروه ۲۰ در ماه مارس، جایی که سیاست گذاران احتمالا در خصوص نظارت های سخت گیرانه تر بحث خواهند کرد، تنگ تر شود.  بیت کوین که در روز سه شنبه بیشترین کاهش روزانه خود در ۴ ماهه اخیر را با کاهش ۱۶.۳ درصدی تجربه کرده بود، امروز نیز در آسیا با ۳.۷ درصد کاهش، ۱۰۹۶۸ دلار معامله شد.

هرچند که به دلیل سودگیری معامله گران از رشد قیمت ها، بهای نفت از بالاترین سطح خود در سه سال اخیر پایین تر آمد اما تقاضای خوب باعث شد تا نفت در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، سطحی که پس از سقوط بها در بازار در سال ۲۰۱۴ تاکنون دیده نشده بود. بهای نفت به کمک محدود شدن تولید اعضای سازمان اوپک و روسیه، و افزایش تقاضا به دنبال رشد خوب اقتصادی افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت خام آمریکا  تغییر چندانی نداشت و در ۶۳.۸۰ دلار قرار گرفت در حالی که روز سه شنبه به ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ بود. نفت برنت در معاملات امروز به ۶۹.۲۴ دلار در هر بشکه رسید که پایین تر از بهای ۷۰.۳۷ دلاری روز دوشنبه است که بالاترین سطح از آغاز روند کاهش قیمت ها در دسامبر ۲۰۱۴ به شمار می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.