دیفنس نیوز گزارش داد، آمریکا در چندین نقطه مهم سوریه حضور نظامی دارد اما دو منطقه است که به گفته یک پایگاه نظامی حضور نظامیان آمریکایی در آن زیاد بوده و آمریکا در حال تبدیل این مکان‌ها به پایگاه‌های نظامی است.

اولین مکان مربوط به منطقه "الطبقه" در نزدیکی شهر رقه سوریه است که در آنجا نیروهای ویژه آمریکایی مشغول آموزش دادن به گروه‌های کرد هستند.

پایگاه دیگر نیز مربوط به منطقه "التنف" است که نیروهای آمریکایی در آنجا مانع عبور نظامیان سوریه و روسیه می‌شوند.

پایگاه الطبقه پیش از آنکه شورش‌ها در سوریه بالا بگیرد یک پایگاه هوایی ارتش سوریه بود.

در عین حال آمریکا یکسری نیروهای عملیات ویژه در مرزهای اردن – عراق – سوریه در التنف دارد؛ جایی که در آنجا گروه‌های شورشی آموزش می‌بینند.

در مقام مقایسه روسیه دو پایگاه نظامی دائمی در سوریه دارد یکی پایگاه هوایی حمیمیم و دیگری پایگاه دریایی طرطوس.

الیاس هانا، یک ژنرال بازنشسته ارتش لبنان با اشاره به حمله اخیر پهپادی شورشیان سوری از فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر دورتر به پایگاه حمیمیم در تاریخ ۶ ژانویه گفت: مقام‌های روسیه خواهان خروج فوری از سوریه هستند زیرا می‌دانند اگر ساختار منطقه تغییر پیدا کند روسیه با جنگ‌های چریکی علیه حضورش در سوریه مواجه خواهد شد.

او اظهار کرد: این غیرممکن است که یک عضو داعش بتواند پهپادی طراحی کند که قادر به طی مسافت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری باشد. این کار نیازمند اتصال به ماهواره‌ها و سیستم موقعیت یاب جهانی جی‌پی‌اس است و اکنون روسیه نگرانی شدیدی پیدا کرده است.

حضور نظامی روسیه در سوریه بر پایه یک توافق امضا شده میان دولت بشار اسد به عنوان دولت مشروع این کشور و روس‌ها است و دو طرف توافق کردند که روسیه اقدام به احداث دو پایگاه نظامی دائمی در سوریه به منظور یک حضور نامحدود کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی ماه‌های گذشته با امضای یک قانون، توافقی را تصویب کرد که براساس آن دولت سوریه به روسیه اجازه می‌دهد که پایگاه هوایی خود در سوریه را برای مدت نیم قرن حفظ کند.

وهبه کاتیچا، یک ژنرال بازنشسته دیگر ارتش لبنان گفت: سوریه در یک موقعیت راهبردی واقع شده و یک دروازه میان خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس است. به همین دلیل ما شاهد چنین رقابتی بر سر گسترش نفوذ در این کشور هستیم که شامل رقابت بر سر ساخت پایگاه‌های نظامی شده است.

روسیه اقدام به نمایش دادن قابلیت‌های نظامی خود در سوریه اعم از جنگنده‌ها تا سیستم‌های دفاع هوایی خود کرده و از میدان جنگ سوریه به عنوان مکانی برای آزمایش سلاح‌هایش استفاده کرد.

سوریه به نوعی برای روسیه یک نمایشگاه نظامی – دفاعی بود تا با آن صادرات سلاح‌هایش به خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس را افزایش دهد و اقدام اخیر عربستان برای خریدن سامانه دفاعی S-۴۰۰ در نتیجه این نمایش است.

کاتیچا تاکید کرد که بنادر سوریه دارای اهمیت راهبردی هستند که تجارت میان خاورمیانه و حوزه مدیترانه را متصل می‌کند.

او گفت: نفوذ راهبردی در سوریه محور اصلی رقابت برای ساخت پایگاه‌های نظامی است و در اینجا ما شاهد یک رقابت میان کشورهای بزرگ به منظور اثبات حضور نظامی خود هستیم. روسیه تلاش می‌کند به عنوان یک ابرقدرت به منطقه برگردد و دلیل ریسک این کشور در گسترش حضور نظامی خود در سوریه نیز همین است اما با این حال به تهدیدهای نامتقارنی که مانع‌ساز هستند، واقف هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.