ایاز صادق در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در محل هتل اسپیناس پلاس در حال برگزاری است، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی ایران برای برگزاری این کنفرانس، گفت: مسلمنانان در سراسر جهان با آزار و اذیت‌های مختلفی مواجه‌اند که باید از این موارد جلوگیری شود.

وی توضیح داد: تروریسم پدیده جهانی است که آمارها نشان می‌دهد از ۲۵ کشوری که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، در معرض حملات تروریستی قرار گرفته به طوریکه ۷۵ درصد کل قربانیان تروریسم را مسلمانان در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص دادند. نمونه آن جنگ‌های سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، فلسطین، روهینگیا و کشمیر است.

رییس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر اینکه باید مسلمانان با کنار گذاشتن تفرقه به سمت پیشرفت و مقابله با تروریسم حرکت کنند، گفت: کشورهای اسلامی دارای ثروت‌های غنی هستند که علیرغم آن با مشکلاتی همچون فقر، گرسنگی، بیکاری و بی‌سوادی دست و پنجه نرم می‌کنند به طوریکه پنج کشور مسلمان در میان فقیرترین کشورهای جهان اسلام قرار گرفته،‌ از هر ۱۰ مسلمان، ۶ نفر بی‌سواد هستند و حتی کشورهای اسلامی نتوانستند فردی را به عنوان برنده جایزه نوبل تربیت کنند.

ایاز صادق با بیان اینکه باید مسلمانان در مسائل جهانی نقش رهبری داشته باشند، گفت: متاسفانه با افزایش موج تروریسم مسلمانان در کانون حملات تروریستی گرفتار شدند. باید تلاش کنیم که تروریسم را از بین برده و با آن مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته منابع ما را استثمار می‌کنند، افزود: زمان آن فرا رسیده که چشم‌انداز سیاسی جهان را به نفع کشورهای اسلامی تغییر دهیم و در مقابل تهاجم و یورش سرمایه‌داری بایستیم.

رییس مجلس ملی پاکستان با اشاره به توهین اخیر ترامپ به آفریقایی‌ها،‌ گفت: اخیرا ترامپ به مردم آفریقا توهین کرده است که ما این توهین را شدیدا تقبیح و محکوم می‌کنیم. لازم است که در بیانیه پایانی نیز به این موضوع اشاره شود.

ایاز صادق با بیان اینکه شاهد گسترش اسلام‌هراسی هستیم، به موضوع تصمیم آمریکا برای انتقال پایتخت اسرائیل به قدس اشاره و اظهار کرد: انتقال پایتخت به قدس نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی است بلکه تلاشی برای از بین بردن صلح و امنیت در منطقه و تشدید خشونت می‌باشد. قدس پایتخت دائمی فلسطین است و ما در این باره مصالحه نمی‌کنیم.

وی همچنین اقدامات دولت میانمار در کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد و گفت که چنین وضعیتی درباره مسلمانان کشمیر نیز وجود دارد و باید به آن رسیدگی شود.

رییس مجلس ملی پاکستان در پایان گفت که اتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی باید طلاییه‌دار رسیدگی به مشکلات مسلمانان شود، موضوعی که لزوم آن داشتن انسجام بین کشورهای اسلامی و تقویت فرهنگ گفت‌وگو و مسامحه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.