اسماعیل قهرمان رییس مجلس ترکیه نیز در سخنانی در سیزدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی،‌ اظهار کرد: ‌در مورد مساله قدس هم نشستی را در استانبول برگزار کردیم. اقدام و تصمیم اخیر آمریکا را محکوم می‌کنیم و از نظر ما این تصمیم باطل است. اجلاسی هم که در ترکیه برگزار شد نشان دهنده اهمیت مساله قدس است.

وی تصریح کرد: به علت وتوی آمریکا، قطعنامه فلسطین در شورای امنیت وتو شد و باید مشخص شود که شورای امنیت نمی‌تواند آلام جهانی را التیام بخشد و باید در ساختار شورای امنیت تجدیدنظر صورت گیرد.

رییس مجلس ترکیه همچنین بیان کرد: ماه گذشته قطعنامه‌ای در مجمع عمومی به تصویب رسید اما این روند نتیجه لازم را نداشت و این قطعنامه مطابق منافع برخی از کشورها نبود.

وی خاطرنشان کرد: ‌تمام ادیان ابراهیمی این اقدام آمریکا را محکوم کردند و گفتند که این مساله سبب بی‌ثباتی می‌شود و باید مساله فلسطین به گونه‌ای حل شود که کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تشکیل شود.

قهرمان در ادامه به مساله مسلمانان روهینگیا در میانمار هم اشاره کرد و گفت:‌ ما مرتب اوضاع بحرانی آنجا را پایش می‌کنیم و طرح‌هایی هم در این زمینه بررسی و تصویب کرده‌ایم و توافقی بین میانمار و بنگلادش حاصل شده برای بازگشت مسلمانان از بنگلادش اما باید این اطمینان برای مسلمانان روهینگیا و حمایت از آنها حاصل شود.

رییس مجلس ترکیه در ادامه اظهار کرد: به رغم قطعنامه‌های سازمان ملل، کره شمالی همچنان به آزمایشات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و ما آرزو داریم که شبه جزیره کره در صلح و ثبات باشد.

این مقام عالیرتبه ترکیه با بیان اینکه کشور ترکیه تحولات منطقه را به خوبی رصد می‌کند، گفت: ترکیه به دلیل منابعی که در اختیار دارد سیاست خارجی خود را به گونه‌ای تدوین می‌کند که مسائل بشر دوستانه را مدنظر داشته باشد. به عنوان مثال ۳.۵ میلیون آواره سوری در ترکیه پناه داده شدند. ما با آغوش باز از آنها استقبال کردیم.

وی تصریح کرد: سیاست ما سیاست درهای باز بود برای مردم سوریه.

رییس مجلس ترکیه در ادامه بیان کرد: رییس‌جمهور کشور ما رجب طیب اردوغان با حمایت‌های روسای جمهور ایران و روسیه به دنبال وحدت و ثبات سیاسی در عراق هستند که برای جهان اهمیت دارد. خوشبختانه از این منظر ملت  عراق توانست در جنگ علیه داعش پیروزی‌هایی را به دست آورد.

وی تاکید کرد: ترکیه همچنان به کمک‌هایش به عراق ادامه می‌دهد و باید مدنظر داشته باشیم که ریشه این مشکلات چیست البته ترکیه طرح‌های ابتکاری را هم تدوین کرده و ما تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده‌ایم.

رییس مجلس ترکیه تاکید کرد: ترکیه هر تلاشی که بتواند انجام می‌دهد و در این زمینه دریغ نمی‌کند. ما باید برای کمک‌رسانی به مسلمانان تلاش کنیم که نمونه آن هم مساله قبرس شمالی است که باید مورد توجه قرار گرفته و رویکرد متوازنی داشته باشیم.

اسماعیل قهرمان در ادامه بیان کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه بین‌المجالس تصمیم مهمی را باید در حمایت از مسلمانان اتخاذ کنند.

وی همچنین بیان کرد: در چند هفته اخیر شاهد بودیم که در ایران تظاهرات برگزار شد. سخنان رییس‌جمهور ایران بسیار مثبت بود و خوشحالیم که به طور مسالمت‌آمیز پایان یافت. ما می‌خواهیم که صلح و ثبات را در منطقه داشته باشیم و هدف رسیدن به همبستگی و آشتی در این کشور است.

رییس مجلس ترکیه در ادامه با بیان اینکه باید از یمن هم حمایت کنیم و تلاش‌هایی برای برقراری صلح در یمن انجام می‌شود، گفت:‌ یکی دیگری از مسائلی که کشورهای اسلامی باید به آن توجه داشته باشند مساله کشمیر است که سال‌هاست ادامه پیدا کرده و باید حل و فصل شود.

اسماعیل قهرمان در پایان با بیان اینکه تروریسم یک جنایت است و باید از طریق همکاری‌های بین‌المللی متوقف شود، گفت: پ‌.‌ک ک و داعش در منطقه فعال هستند و به این خاطر معتقدیم همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان اهمیت دارد. لازم است نقاط ضعف خود را ریشه‌یابی کرده و تلاش کنیم که ضمن مقابله با تروریسم، به اسلام‌هراسی هم پایان ببخشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.