آناتولی گزارش داد، هاکان چاووش‌اوغلو، معاون نخست وزیر ترکیه گفت: ما اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر همکاری با سازمان‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم. حمایت از یگان‌های مدافع خلق به معنای پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی است.

به تازگی ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا از تصمیم خود برای تشکیل یک نیروی نظامی جدید در مرز سوریه با عراق و ترکیه خبر داده که ۳۰ هزار تن نیرو خواهد داشت و در مرزهای سوریه در شمال و شرق سوریه مستقر خواهند شد.

با توجه به شرایط سوریه و دیدگاه‌های آمریکا، نیروهای کرد موسوم به "یگان‌های مدافع خلق" ستون فقرات این تشکل نظامی جدید خواهند بود. آنکارا این نیروها را وابسته به پ.ک.ک می‌داند و به شدت مخالف تشکیل آن است.

هم چنین هاکان چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش که در حضور سفیر فلسطین در ترکیه ایراد کرد درباره تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس گفت: ما به عنوان کشور ترکیه حمایت خود را از قدس اعلام می‌کنیم و موضع خود را همواره با قاطعیت در این باره اعلام کرده‌ایم. ما بارها تجربه کرده‌ایم همانطور که رییس جمهور کشورمان اعلام کرد، که این جهان گسترده‌تر از پنج دولت است. هیچگونه مبنای تاریخی، سیاسی، ژئوپلتیکی و اجتماعی در پشت پرده تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود ندارد. واکنش جهانی از سوی جامعه بین‌الملل بار دیگر این واقعیت را آشکار کرده است.

وی ادامه داد: در واقع در سال ۱۹۱۷ با انتشار اعلامیه بالفور آتش در منطقه برافروخته شد. حتی اکنون ما بسیاری از چالش‌ها و مشکلات را به دلیل اعلامیه بالفور تجربه می‌کنیم. من امیدوارم که باستانی‌ترین شهر جهان در صلح و آرامش باشد و دیگر شاهد خونریزی‌ها در این منطقه نباشیم.

فائد مصطفی سفیر فلسطین در ترکیه در ادامه این نشست اعلام کرد: شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا به معنای خیانت آنها به تاریخ ما است. ما بیت‌المقدس را برای همیشه به عنوان پایتخت خود تلقی می‌کنیم. ما نمی‌توانیم فلسطین را بدون بیت‌المقدس تصور کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.