آناتولی گزارش داد،‌ قدس همچنان در قلب درگیری خاورمیانه است و فلسطینیان امید دارند شرق قدس که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده است، نهایتا روزی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین تعیین شود.

 

میرنس کوواچ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر بوسنیایی سخنرانی خود را با جملاتی از علی عزت بگوویچ،‌ اولین رئیس‌جمهوری بوسنی و هرزگوین آغاز کرد که گفته بود: وقتی همه چیز تمام شد، ما دیگر کلمات دشمنانمان را به یاد نمی‌آوریم بلکه سکوت برادرانمان به یادمان می‌آید.

 

کوواچ گفت: سارایوو، بیت‌المقدس دوم جهان است. ما به عنوان مسلمان باید از قدس، کرانه باختری و رام‌الله تا جایی که می‌توانیم دیدن کنیم تا شاهد زائران فلسطینی باشیم. باید همه چیز را درباره فلسطین و قدس بدانیم. حرف زدن اکنون بی‌فایده است. ما به عمل نیاز داریم و ما از حمایت شفاف ترکیه از فلسطین خشنود هستیم. زمانی که به تصمیمات آمریکا و رئیس‌جمهوری آن نگاه می‌کنم، افول یک امپراتوری را می‌بینم. زمانی جهان آمریکا را به چشم خالق جهان لیبرال و آزاد می‌دانست اما آنها اکنون ارزش‌هایی مانند رهایی و آزادی را زیر پا می‌گذارند.      

 

فرانسسکا بوری، فعال و روزنامه‌نگار جنگی از ایتالیا به این مساله اشاره کرد که قدس ارزش ویژه‌ای برای او دارد زیرا کارش را از رام‌الله آغاز کرده است. بوری گفت: من ایتالیایی هستیم و راحت و آزاد می‌توانم به قدس بروم اما دوست فلسطینی من مصطفی که در قدس متولد شده است، نمی‌تواند به این شهر بروند. ما غربی‌ها تصور می‌کنیم دنیا برای ماست و اینگونه رفتار می‌کنیم. ما از طرف‌های قدرتمند یک درگیری حمایت می‌کنیم... ما هنوز معتقدیم که صاحب جهان هستیم. استعمار هرگز به پایان نرسیده است.

   

این روزنامه‌نگار ایتالیایی گفت: سازمان ملل در درگیری‌های بسیار اخیر جهان ناپدید شده است. وقتی به کوزوو، بوسنی، سوریه، عراق، میانمار و اکنون قدس نگاه می‌کنید می‌بینید که سازمان ملل متحد اصلا اثری ندارد. برای همین است که صدای ترکیه و رهبرش مهم است. من هم معتقدم جهان بزرگتر از تنها پنج کشور است.

 

ماکسیم شوسنکو، روزنامه‌نگار روسی گفت که آنها از صلح و تحقق حقوق مردم فلسطینی حمایت می‌کنند. یک روزنامه‌نگار دیگر روسی گفت که برای روسیه قدس یک مساله مربوط به دموکراسی و عدالت است. او افزود: می‌توانم بگویم که هیچ جامعه‌ای به اندازه فلسطین تا این حد آسیب ندیده است. آنها فقط خواستار یک کشور دموکراتیک و آزاد در اراضی خودشان هستند. نظم جهانی باید تغییر کند و این آشکار است. سیستم پنج عضوی شورای امنیت و نظم جهانی آنها دیگر کارایی ندارد. نیازی فوری به تغییری حس می‌شود.

 

او درباره تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کشورهایی که دسامبر گذشته در رای‌گیری مجمع عمومی از قدس حمایت کردند، گفت: ترامپ هیتلر جدید جهان ماست.

  

رئیس‌جمهوری آمریکا ششم دسامبر ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و موجی از انتقادات بین‌المللی را از سوی رهبران عرب و مسلمان جهان برانگیخت و اعتراضات خشنی در سراسر اراضی فلسطینی به راه افتاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.