پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران امروز با خبرنگاران جلسه داشت و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت به بررسی طرح های در دست اجرا در شهر تهران پرداخت. 

او در نشست خبری امروز خود اعلام کرد احتمال دارد برخی بزرگراه های درون شهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراه ها، عوارض بپردازند. ما ناچاریم حتی خیلی کم به این سمت حرکت کنیم، با این روش، مکانیزم تامین منابع مالی در شهر متفاوت می شود.

حناچی گفت: با این روش، مسئولان شهرداری دیگر گزارش نمی دهند پروژه ای به خاطر مسایل مالی متوقف شده است.

او در پاسخ به سئوال خبرآنلاین که از چه زمانی بحث فروش بزرگراه های تهران به بخش خصوصی و گرفتن عوارض از خودروها انجام می شود گفت: این مسئله ای است که به آن فکر می کنیم ولی در دنیا، موضوع جا افتاده ای است. در این تصمیم گیری باید با سایر بخشها هماهنگ شود و مسئله را باید به دو گروه تفکیک کرد، یک گروه بزرگراه های موجود در شهر تهران است و گروه دوم، بزرگراه هایی مانند شهید شوشتری است که در حال احداث است، درباره گروه دوم، به این سمت می رویم ولی درباره گروه اول بزرگراه های موجود در تهران، باید مقدمات این کار فراهم شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در پاسخ به سئوال دیگر خبرآنلاین در خصوص بسته ماندن تونل امیرکبیر هم توضیح داد: طراحی و اجرای این پروژه در زمان ما نبوده است. منطقی نیست خودروها برای ورود به این تونل از سمت بازار، مجبور باشند یک بلوک شهری را طی کرده و از مسیر شهر ری و چهارراه سیروس وارد این تونل شوند.

حناچی در ادامه گفت: با کارشناسان و مشاوران در حال بررسی این هستیم که بهترین کاربری برای این سازه در نظر گرفته شود چون بالاخره دراین سازه، هزینه زیادی شده است.

او درباره هزینه های ساخت تونل امیرکبیر گفت: هزینه های ساخت این تونل به صورت تهاتر بوده است و درباره میزان آن حضور ذهن ندارم.

اهم سخنان او در این نشست عبارتند از:

-قرار است پل دو طبقه در بوستان چیتگر با الگو برداری از پل طبیعت اجرا شود. همچنین ایده دیگری درباره پیاده رو کردن پل گیشا در دست بررسی است که طی آن، خودروها از مسیر زیر پل به صورت زمینی تردد می کنند و شهروندان می توانند از روی پل به صورت عبور پیاده، رد شوند.

-با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اخذ عوارض، اتوبان بعثت به شهید شوشتری پیوند می خورد. در بسیاری از کشورهای دنیا، مردم برای تردد از اتوبانها در سطح شهر، عوارض می پردازند.

-برخی پروژه ها به بهره برداری رسیده اند ولی مشاوران روی پیوست های اجتماعی آن کار می کنند در حالی که باید قبل از اجرای پروژه، پیوستهای اجتماعی آن را بررسی کرد.

-هفته گذشته با شهردار تهران بازدیدی از کارخانه سیمان ری داشتیم که نیم قرن است متروک مانده. ما پولی برای خرید این اماکن نداریم ولی می توانیم کاری کنیم مالکان این پروژه ها کارهای خوبی انجام دهند. پادگانها هم اینطورند. ماموریت داریم پادگانها را به فضای قابل استفاده از شهر مانند آنچه با زندان قصر شد، تبدیل کنیم.

-ما قبلا به عملکرد مدیریت شهری انتقاد می کردیم. دیگران هم وظیفه دارند دائما به ما انتقاد کنند.

-وقتی پروژه های نقد و غیرنقد و تهاتری می شود، امکان این که تعیین کنیم پروژه چقدر تمام شده، مشکل می شود ولی معمولا گرانتر تمام می شود. ما هنوز قرارداد جدیدی نبستیم که بخواهیم شفاف سازی کنیم.

-۷۰ درصد پروژه های شهرداری تحت یک قرارداد خاص با قرارگاه خاتم الانبیا انجام می شود. شاید این روش، بد نباشد، اگر می خواستیم با پیمانکاران بخش خصوصی کار کنیم، دچار مشکل می شدیم. با قرارگاه انعطاف داریم بتوانیم پروژه ای را از ادامه کار خارج کنیم یا اولویت بندی کنیم.

-اگر در نقطه صفر بودیم اجازه نمی دادم لکه های بزرگ به لکه های خرد تبدیل شود. در زلزله ها، مردم از خانه خارج می شوند. شما در شرایط بحران نیازمند سطوح عظیمی در شهر هستید تا بتواند جمعیت را جواب بدهد. در زلزله اخیر، استادیوم آزادی، تپه های چیتگر، لویزان، عباس آباد و پادگان جی را برای مردم باز کرده بودند تا مردم پناه ببرند. اگر در نقطه صفر بودیم اجازه عبور اتوبان از وسط پادگان جی را نمی دادم.

-آوردن سرمایه خارجی به تهران بسیار سخت است و البته سرمایه گذاران خارجی ضمانت شهرداری تهران را بهتر می پذیرند. در دوره جدید شهرداری پکیج هایی را تهیه می کند تا برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی عرضه کند. یکی از پروژه ها پارکینگ ملت است که می تواند توسط بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.