از شهریور سال گذشته که لایحه نظام جامع انتخابات از وزارت کشور برای تصویب به هیات دولت ارائه شد تاکنون، کمیسیون سیاسی دفاعی دولت در تلاش است تا این لایحه را به جلسات هیات وزیران برای تصویب نهایی برساند. اما آنچه که در عمل شاهد آن هستیم، تنها صحبت‎های ضد و نقیضی است که از سوی وزیر کشور و معاون پارلمانی رییس جمهور در این خصوص مطرح می‌شود.

آنگونه که یکی از ادامه این بررسی‌ها در کمیسیون دفاعی خبر می‌دهد و دیگری هم بر عزم دولت اصرار می‌ورزد و می‌گوید که این لایحه در نوبت رسیدگی هیات دولت قرار گرفته است. (اینجا)

شاید از همین روست که به نظر می رسد نمایندگان دیگر در انتظار لایحه‌ای با نام نظام جامع انتخابات نیستند بلکه آنها طرح خود را بطور صد در صد نهایی کرده و بزودی در دستور کار کمیسیون قرار می‎دهند تا بعد از تصویب نهایی به صحن علنی مجلس بیاید.

محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، که چندی پیش به دولت اعلام کرده بود که تنها یک ماه برای ارائه لایحه نظام جامع انتخابات فرصت دارد و در غیر اینصورت خود مجلس دست بکار تهیه طرحی به همین منظور می‌شود، (اینجا) در گفتگو با خبرآنلاین گفت: کمیسیون شوراها گروههایی را برای تدوین این طرح تشکیل داده است. در این کمیسیون گروهی را مامور به اصلاح قانون شوراها کردیم که کارهای آن در حال انجام است و کارگروه‌های دیگری را که خودم مسئولیت آن را برعهده دارم برای قانون اصلاح انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تشکیل دادیم که با نگاه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مواد طرح را تدوین کردیم.

کولیوند در خصوص فرصت یک ماهه‎ای هم که به دولت داده بود تا این لایحه را برای تصویب به مجلس ارائه کند گفت: ما دیگر منتظر لایحه نمی‌مانیم. چون از سوی دولت قبلا به ما اعلام کرده بودند که لایحه را به مجلس خواهیم فرستاد اما تا الان هم نفرستادند.

رییس کمیسیون شوراها در خصوص علت تاخیر دولت در ارائه این لایحه نیز گفت: مواد این لایحه در کارگروه زیربنایی دولت در حال بحث است. آنها به ما می‎گویند که هنوز این رسیدگی‎ها نهایی نشده است ولی ما هم دیگر فرصت زیادی نداریم و چون در سال ۹۸ انتخابات مجلس یازدهم در پیش است، باید تا سال ۹۷ این کار را به پایان برسانیم.

او تاکید دارد که در حال حاضر طرح نظام جامع انتخابات بصورت صد در صد در کمیسیون شوراها نهایی شده است و فقط لازم است که در صحن کمیسیون آن را مطرح کرده و پس از آن، به صحن علنی مجلس بفرستیم.

کولیوند این را هم گفت که اگر لایحه دولت به زودی به مجلس بیاید می‌توان آن را جایگزین طرح کرد و در غیر اینصورت چنین اقدامی را نخواهیم کرد.

کولیوند در خصوص جزییاتی که در مواد این طرح مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: در این طرح در خصوص مسائلی مانند تبلیغات، یکسان شدن هیات‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات مختلف و هزینه کردهای کاندیداها که از تاکیدات مقام معظم رهبری هم است پیش بینی‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: موضوعات مربوط به تایید صلاحیت‌ها نیز از موارد خاصی است که در قانون جدید اصلاح خواهد شد.

رییس کمیسیون شوراها در خصوص زمان ارسال این طرح از کمیسیون شوراها به صحن علنی مجلس گفت: دهه دوم اسفندماه امسال این طرح به صحن علنی مجلس خواهد آمد. چون الان که مجلس به مرحله تصویب بودجه می رسد، کمیسیون ها به مدت چند هفته ای تعطیل می شوند تا در فضای تصویب بودجه قرار بگیرند. حال ممکن است که این طرح در همین سال ۹۶ نهایی شود و یا به اوایل سال ۹۷ موکول شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.