سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به «ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی، ضمن اشاره به استفاده بیش از ۹۰ درصد ناشران از کاغذ مکانیکال بالکی از سوی ناشران، خواستار حل مشکل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای به این نوع کاغذ شده است.

 

در بخشی از این نامه که تصویر آن در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته است، صالحی خطاب به سیف نوشته است:

 

«با عنایت به اینکه کاغذ مذکور، زیر گروه ردیف تعرفه ۴۸۰۲۶۱۰۰ کاغذ چاپ و تحریر بوده که طی نامه شماره ۲۰۶۸۴۷/۶۰ مورخ ۹۶.۹.۱۹ تحت فهرست ۵۷ قلم ردیف کالاهای وارداتی به آن بانک جهت تخصیص ارز مبادله‌ای اعلام شده، خواهشمند است، دستور فرمائید نسبت به پیگیری و رفع مشکل، اقدام لازم، معمول و از نتیجه، این وزارت را مطلع نمایند. شایان ذکر است در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از ناشران پرکار کشور از کاغذ مکانیکال بالکی جهت چاپ کتاب استفاده می‌کنند؛ با توجه به فرا رسیدن ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تخصیص ارز مبادلاتی به این نوع کاغذ به منظور رفع مشکل مذکور، موجب امتنان خواهد بود».

 

بر پایه همین خبر، پس از اینکه ارز مبادلاتی کاغذ بالکی کتاب حذف شد و پس از گذشت بیش از ۵۰ روز و به رغم تائید وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر تخصیص ارز به این نوع کاغذ، گزارش‌ها حاکی از آن است که معاونت ارزی بانک مرکزی کماکان از تخصیص ارز مبادلاتی طفره می‌رود. این در حالی است که کاغذ مورد استفاده در چاپ کتاب، کاغذ بالکی است و کاغذهای گلاسه در حالی ارز مبادلاتی می‌گیرند که بیشتر مصرف آنها در تبلیغات است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.