سی‌ان‌ان گزارش داد، رکس تیلرسون در این سخنرانی عمدتا به مساله اذیت و آزار و سوءاستفاده جنسی به ویژه در محل کار که اخیرا یک بحث ملی در آمریکا به راه انداخته و افشاگری‌هایی را علیه چهره‌های سرشناس سیاست، رسانه و تجارت در پی داشته اشاره کرد.

بنا به اعلام سی‌ان‌ان، تیلرسون در این سخنرانی گفت: هیچ شکلی از اذیت و آزار پست‌تر از اذیت و آزار جنسی نیست.

او خاطر نشان کرد: اذیت و آزار و سوءاستفاده در یک کشوری که بر پایه آرمان‌های آزادی فردی و جستجوی شادی در زندگی بنا شده هیچ جایی ندارد و در سازمان ما یعنی وزارت خارجه آمریکا و همچنین در واشنگتن و هیچ پست و سمتی در خارج از آمریکا نیز جایی نخواهد داشت.

با این حال وزیر امور خارجه دولت ترامپ در این سخنرانی بر اهمیت مساله تنوع و تکثر و "ارزش‌های امیدوارکننده" که آمریکا را وادار به رسیدگی به مسائل مربوط به نابرابری و بی عدالتی می‌کند، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تاریخچه پرخشونت کشورش در ابتدای تاسیس گفت: تولد کشور آمریکا به هیچ وجه کامل و بی‌عیب و ایراد نبود.

او در این زمینه به مسائلی نظیر برده کشی، عدم حق رای زنان و جنبش‌های حقوق مدنی در آن دوران اشاره کرد و گفت: ما هنوز نیز بی عیب و نقص نیستیم اما هرگز دست از ارزش‌های امیدوار کننده برنداشته‌ایم.

او تاکید کرد که زندگی ما در این کشور هنگامی غنی تر می‌شود که تکثر و تنوع را در کشورمان بپذیریم.

این سخنرانی یک روز بعد از آن انجام شد که گزارش شد ترامپ در نشستی با قانونگذاران آمریکایی با توهین به کشورهایی که به آمریکا مهاجر می‌فرستند گفت می‌خواهد بقیه بدانند که چرا آمریکا از "کشورهایی مثل چاه مستراح" نظیر هاییتی و السالوادور مهاجر می‌پذیرد و خواهان حمایت از پذیرش مهاجر از کشورهای پیشرفته تری مثل نروژ شد.

این اظهارنظرهای ترامپ با واکنش گسترده شدید و اتهام نژادپرستی به او روبرو شد.

 با این حال ترامپ روز جمعه در توئیت‌هایی این اظهارنظرهایش را تکذیب کرد و مدعی شد که تنها به کشور هاییتی به عنوان یک "کشور بسیار فقیر و گرفتار" اشاره کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.