رضا اردکانیان وزیر نیرو (چهارشنبه-۲۰ دی۱۳۹۶) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به بیان تمهیدات و برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود برای مقابله با بحران کم‌آبی پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه تدبیر دولت آن است که با تامین آب شرب از مردم بخواهند که درچنین شرایطی که شرایط طبیعی از نظر میزان بارشها نیست، از اسراف آب بپرهیزند.

وی با تاکید بر اینکه اسراف آب قطعا قابل تحمل نیست افزود: اینکه کشاورزان عزیز در حاشیه شهرها با مشکلات جدی از نظر تامین آب و کشت و استمرار معیشتشان مواجه اند، اما در همان شهرها تا چند برابر الگوی متعارف مصرف شاهد مصرف آب شرب و بهداشت هستند، قابل پذیرش نیست.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای شهرهایی که تحت تاثیر تنش آبی قرار دارند خاطر نشان کرد: در این زمینه برنامه هایی در دست اجرا داریم که روز گذشته گزارشهای آن در شورای عالی آب مطرح شد و انشاالله اجرای آنها را دنبال می کنیم تا با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نباشیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه موضوع تخصیص  حق آبه در بخشهای مختلف مربوط به سالهای نرمال است گفت: زمانی که پروانه‌ای برای حق‌آبه در بخشی صادر می شود در آن ذکر می شود که میزان آب تخصیص یافته شده به فرض آن است که در آن سال روان آبها و بارشهای کشور هم اندازه با سالهای نرمال باشد و اگر که سال به اصطلاح زیر نرمال بود، متناسب با قوانین موجود سهمیه بخشهایی با کاهش مواجه خواهد شد.

 

وزیر نیرو گفت: بخشهای نظیر کشاورزی، صنعت و محیط زیست طبیعتا در سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور ۹۷، با مضایقی مواجه خواهند شد اما سعی خواهیم کرد که پس از تسهیم عادلانه کم‌آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود براساس ضوابط و مقررات بتوانیم منابع مالی مورد نیاز و خسارات مربوطه را جبران کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.