گروهها و احزاب سیاسی ائتلاف مخالفان دولت که بر سر نامزد مورد نظر خود اختلاف نظر داشتند، سرانجام امروز با انتخاب ماهاتیر محمد ۹۲ ساله ، سبب شدند تا وی در غیاب انور ابراهیم که اکنون در زندان به سر می برد مهمترین تهدید و رقیب نجیب تون رزاق نخست وزیر کنونی مالزی در انتخابات آتی باشد.

البته ائتلاف احزاب حاکم در مالزی از زمان استقلال این کشور از بریتانیا، بیش از ۶۰ سال است که در قدرت‌ قرار دارد. 

به همین دلیل انتخاب ماهاتیر در جناح مخالفان عرصه فعالیت‌های انتخاباتی این کشور را وارد مرحله جدید و پرچالشی ساخت.

طبق قانون اساسی حکومت «پادشاهی مشروطه» مالزی، مردم ۱۳ ایالت این کشور در انتخابات سراسری نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند تا ائتلاف احزابی که کرسی‌های اکثریت را در اختیار دارند نخست وزیر را انتخاب کرده و دولت را تشکیل دهند.

«جبهه ملی» ائتلافی متشکل از احزب «آمنو» (با اعضای عمدتا مالایی)، انجمن چینی‌‌تباران مالزی (ام.سی.آ) و کنگره هندی‌تباران مالزی (ام.آی.سی) است که از زمان استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ قدرت را در اختیار دارد. این ائتلاف ‌اکنون با رهبری «نجیب تون رزاق» که از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) نخست وزیر مالزی است، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

البته &#۳۹;نجیب تون رزاق&#۳۹; که به دلیل پرونده مالزی واحد مورد انتقاد احزاب مخالف قرار داد،اعلام کرده که قصد دارد همچنان در قدرت بماند و ائتلاف «جبهه ملی» (با نام بومی باریسان نشنال) هم وی را نامزد خود برای پست نخست وزیری این کشور معرفی کرده است.

شرکت توسعه مالزی واحد از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرده پس از سیزدهمین انتخابات سراسری مالزی متهم به فساد مالی گسترده ای شد که نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی در مرکز این اتهامات قرار داشت.

در سوی دیگر صحنه سیاسی کشور مالزی، مخالفان دولت با ترکیبی از احزاب سنتی مخالف و جدیدتر از سال ۲۰۱۵ «ائتلاف امید» را تشکیل داده‌اند و می گویند وارد این رقابت شدند تا به بیش از ۶ دهه قدرت ائتلاف حاکم، پایان دهند.

ائتلاف مخالفان دولت به صورت سنتی تا سال ۲۰۱۵ متشکل از سه حزب «اسلامی مالزی» (پاس)، «اقدام دموکراتیک» (دی. آ. پ) و «عدالت مردم» (پ.ک.آر) بود اما حزب «پاس» به دلیل اختلاف با حزب «اقدام دموکراتیک» تصمیم گرفت از ائتلاف خارج شود.

جدایی حزب اسلامی «پاس» از ائتلاف مخالفان باعث اختلاف اعضای این حزب شد و «مات سابو»، یکی از اعضای بلندپایه این حزب رسما از این حزب جدا شد و حزب «اعتماد ملی» را تشکیل داد.

در همان سال (۲۰۱۵) تظاهرات خیابانی در انتقاد به سیاست‌های اقتصادی و فساد در دولت «نجیب تون رزاق» در جریان بود که «ماهاتیر محمد» سیاستمدار کهنه‌کار مالزی، هم حزبی «نجیب تون رزاق» و نخست وزیر بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ (به مدت ۲۲ سال) به این تظاهرات پیوست و رسما از حزب «آمنو» جدا شد.

«ماهاتیر محمد» پس از آن حزب «بومی تباران متحد مالزی» را تشکیل داد و عده‌ای از سیاستمداران مالزی که مثل «ماهاتیر» با «نجیب» اختلاف داشتند، به این حزب پیوستند.

بعد از آن دو حزب تازه تشکیل شده «بومی تباران متحد مالزی» و «اعتماد ملی» با پیوستن به احزاب «عدالت مردم» و «اقدام دموکراتیک»، «ائتلاف امید» را تشکیل داده تا مخالفان دولت امیدوارتر از همیشه در انتخابات سراسری چهاردهم به رقابت بپردازند.

«انور ابراهیم» به مدت پنج سال معاون اول نخست وزیری وقت «ماهاتیر محمد» بود که به دلیل بروز اختلافات با او برکنار و چندی بعد دریک محکومیت اخلاقی به زندان رفت.

با توجه به اینکه انور ابراهیم درزندان به سر می برد و تا قبل از ماه ژوئن سال جاری ( اردیبهشت۹۷) آزاد نمی شود بنابراین اکنون مخالفان دولت پرسابقه ترین فرد را در عرصه سیاست این کشور به عنوان نامزد نخست وزیری انتخابات چهاردهم برگزیدند تا شاید پیروزی آنها به خصومت دیرینه ماهاتیر و انور پایان دهد.

درصورتی که ماهاتیر محمد درعرصه رقابت های انتخاباتی پیروز میدان شود باردیگر و پس از ۱۵ سال کناره گیری از قدرت دوباره به عرصه سیاست این کشور باز می گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.