محمدعلی نجفی در مراسم کلنگ زنی تجمیع 50 پلاک در بافت فرسوده با اشاره به پنجاهمین سالگرد فوت جهان پهلوان تختی، گفت: تختی هیچ وقت از مردم فاصله نگرفت و هر روز رابطه‌اش را با مردم مستحکم‌تر می‌کرد و هر چه معروف‌تر می‌شد روحیه مردم دوستی و اعتقادش به اصل بودن مردم تقویت شد.

 

وی با بیان اینکه یکی از محورهای مدیریت من در شهرداری توسعه اخلاق شهروندی بوده است، گفت: معتقدم که هر چه اخلاقیات در جامعه توسعه یابد مشکلات بسیاری حل می‌شود و امیدواریم با کمک اخلاقیات و در سایه تلاش و کوشش، تبعیض، ناروایی، مفاسد مالی و اخلاقی و ... که متاسفانه جامعه امروز با آن دست به گریبان است کمتر شود.

 

نجفی با بیان اینکه از سال‌های قبل مقدمات فراهم شدن این کلنگ زنی فراهم شده بود، گفت: در بافت فرسوده باید تلاش‌مان را برای نوسازی بیشتر کنیم چرا که در حادثه اخیر زلزله ملارد که در تهران هم احساس شد توجهات به سمت پایداری شهر تهران و استقامت پایتخت افزایش یافت و باید حداکثر استفاده را برای نوسازی بافت فرسوده که ضربه پذیری بیشتری در زمان زلزله دارد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دولت و مجلس صحبت‌هایی در خصوص افزایش مقاومت تهران شده است،‌ گفت: امید است این بیانات در سطح صحبت باقی نماند و از طریق بودجه عمومی دولت و با کمک مجلس تصمیم جدی در مورد نوسازی بافت فرسوده گرفته شود. وگرنه با این کارها نمی‌توانیم کار مهمی انجام دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد، گفت: مگر با این برنامه‌های کوچک مقیاس چقدر می‌توان نوسازی انجام داد؟ در تهران که در کشور سرآمد نوسازی است تنها ۴۰ درصد از بافت فرسوده، نوسازی شده و این در حالیست که به دلیل ندیده شدن خدمات عمومی و شهری در این بافت‌ها،‌ مردم راضی نیستند.

شهردار تهران با بیان اینکه این روزها ایام بررسی بودجه است و امید است که صحبت‌های نمایندگان مجلس در حد حرف باقی نماند و به دنبال آن باشند که بعد از حرف‌ها و سخن‌هایی که در مورد تهدید زلزله در تهران بیان شده است دست آخر در بودجه ۹۷ که از مجلس بیرون می‌آید این دغدغه‌ها را ملاحظه کنند.

وی گفت: اگر تصمیم جدی برای نجات تهران و مردم از بافت فرسوده از سوی مجلس اتخاذ شود به آن احترام گذاشته و از آن تقدیر می‌کنیم اما اگر تصمیم درستی نگرفته شود قطعا باید به مردم گزارش دهیم که نمایندگان شما در مجلس چه کردند؟

وی با بیان اینکه پنج درصد مساحت بافت تهران فرسوده است در حالیکه ۱۵ درصد جمعیت در این بافت زندگی می‌کنند، گفت: تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر است و اگر زلزله تخریب کننده‌ای رخ دهد تلفات جانی در این مناطق بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توپ نوسازی بافت فرسوده در زمین مجلس است و باید نمایندگان نشان دهند که عزم جدی دارند، گفت: زمانی که در شورا بودم شهرداری وقت اقداماتی در راستای نوسازی بافت فرسوده انجام داد اما موفق نبود و حالا محور برنامه‌های ما اتکاء به مردم و جلب همکاری بخش خصوصی برای پذیرش سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا به سرمایه گذارانی که علاقمند به نوسازی بافت فرسوده در جنوب تهران هستند بابت پذیرش مسئولیت اجتماعی تبریک بگوییم، گفت: شهرداری باید حتما از این سرمایه گذاران در حد مقررات و ضوابط حمایت کند و به آنها کمک کند تا دلگرم شوند تا دیگر سرمایه گذاران هم ابراز علاقه کرده و در بافت فرسوده کار کنند.

به گفته نجفی، در حال حاضر تهران در شرایطی قرار دارد که به خاطر بی حساب و کتابی ساخت و ساز به خصوص در شمال تهران، دیگر سرمایه گذاران انگیزه‌ای برای ساخت و ساز به شکل سابق ندارند و این در حالیست که شهرداری تهران هم دیگر به سبک و سیاق گذشته که ساختمان‌های بلند در خیابان‌های تنگ ساخته می‌شدند عمل نخواهد کرد و به طور طبیعی سرمایه گذاران به سمت شرق و جنوب و به خصوص سرمایه گذاری در بافت فرسوده می‌آیند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور علاقمند است تا به نوسازی بافت فرسوده در پایتخت کمک کند، گفت: البته اینکه کمک چقدر است و آیا قابل توجه است مسئله دیگری است اما شخصا نوسازی را پیگیری می‌کند هر چند که در کنار مدل‌های قبلی نوسازی، مدل جدیدی طراحی کردیم که امید است هر چه زودتر اجرایی شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در مدل جدید سعی داریم که با حمایت رئیس جمهور از زمین‌های شهرداری یا ارگان‌های دولتی استفاده کرده و آنها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا بدون تخلیه مردم نسبت به ساخت و ساز در آن زمین‌ها اقدام کنند و بعد از اتمام، مردم را به آن زمین‌ها منتقل می‌کنیم،‌ گفت: این مدل مورد علاقه ما و رئیس جمهور است که دولت قول همکاری داده است. همچنین مسئله بانک‌ها نیز مهم است چرا که باید به سرمایه گذاران و متقاضیان خرید وام دهند که امیدواریم در بودجه عمومی دولت به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.