الحیاة گزارش داد، قرار است در تاریخ ۲۲ ژانویه اروپا میزبان نشست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا باشد. دعوت از عباس نشان دهنده تمایل کشورهای اروپایی برای اتخاذ موضعی هماهنگ بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی است. وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۱۱ دسامبر نیز میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بروکسل بودند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: نتانیاهو خودش را دعوت کرد چراکه در اصل دعوتنامه از سوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صادر نشد بلکه از طریق وزیر خارجه لیتوانی صادر شد. دیپلمات‌های اروپایی خود را مقابل واقعیتی یافتند که نتوانستند با آن مخالفت کنند. آن‌ها برای ایجاد توازن از عباس برای شرکت در نشست مذکور دعوت به عمل آوردند.

موضع اروپا به محض اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل واضح‌تر شد و مسئول ارشد اتحادیه اروپا تأکید کرد که تنها راه‌حل واقعی برای پایان نزاع اسرائیل و فلسطین، برگزاری مذاکرات برای تحقق راهکار تشکیل دو کشور و تعیین قدس به عنوان پایتخت دو کشور در مرزهای ۱۹۶۷ است. در این بین اتحادیه اروپا به سازش بین المللی درباره حفظ اوضاع کنونی در قدس پایبند است. فدریکا موگرینی معتقد است که تصمیم ترامپ احتمالا عواقب وخیمی را به دنبال خواهد شد و منطقه را به مرحله بدتری خواهد کشاند.

اروپا قدس شرقی را یک سرزمین اشغال شده و بخشی از کرانه باختری می‌داند. موگرینی در حضور بنیامین نتانیاهو موضع ثابت اروپا درباره حل نزاع را اعلام کرد. وی ۱۱ دسامبر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با نتانیاهو در بروکسل گفت که منافع امنیتی اسرائیل اقتضا می‌کند که راهکار دائمی برای نزاع فلسطین و اسرائیل ایجاد شود. نتانیاهو نیز بر نقش اسرائیل در حمایت از اروپا در برابر "سازمان‌های تروریستی که برای هدف قرار دادن اروپایی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند" تأکید کرد. وی مسائل مربوط به قوانین بین المللی و اجماع بین المللی علیه تصمیم ترامپ را نادیده گرفت و گفت: این واقعیت که قدس پایتخت اسرائیل است روند صلح را از مسیر خود منحرف نمی‌کند بلکه شرایط را برای صلح فراهم می‌کند.

نتانیاهو پیش‌بینی می‌کرد که تمامی کشورهای اروپایی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند اما موگرینی در آن روز او را ناامید کرد و گفت که نتانیاهو باید پیش‌بینی‌اش را برای خودش نگه دارد چراکه هیچ کدام از کشورهای اروپایی سفارتشان را به قدس منتقل نخواهند کرد.

با این حال منابع آگاه اعلام کردند که وزرای خارجه کشورهای حامی اسرائیل در اتحادیه اروپا در حضور نتانیاهو تأکید کردند که باید قدس پایتخت دو کشور باشد.

نتانیاهو بر تأثیر گروه‌های فشار اسرائیلی و راست‌گراها در اروپا و آمریکا برای حمایت از اسرائیل حساب باز کرده است. این درحالی است که تنها شش کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای لغو تصمیم ترامپ درخصوص قدس موافقت نکردند درحالی که ۲۲ کشور دیگر به آن رأی موافق دادند. از جمله کشورهایی که به قطعنامه سازمان ملل رأی مثبت دادند، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا بودند و شش کشوری که رأی مثبت ندادند کرواسی، رومانی، لیتوانی، چک، لهستان و مجارستان بودند. مجارستان نیز با بیانیه‌ای که موگرینی به محض اعلام تصمیم ترامپ صادر کرده بود مخالفت کرد. اما موگرینی هیچ گزینه‌ای جز عبور از موضع منفی مجارستان و صدور یک بیانیه به اسم اتحادیه اروپا برای مخالفت با تصمیم ترامپ نداشت. مذاکرات نشست سران اتحادیه اروپا در ۱۴ و ۱۵ دسامبر به خلاصه کردن موضع اروپا در یک سطر و نیم انجامید. رهبران اروپایی تأکید کردند که حل نزاع فلسطین و اسرائیل در تشکیل دو کشور است و اینکه قدس پایتخت دو کشور باشد.

انزوای بین المللی آمریکا و کناره‌گیری‌اش از نقش میانجیگر در مذاکرات سؤالاتی را درباره قدرت اروپا برای به دست گرفتن زمام امور و پر کردن خلأ کنونی ایجاد کرده است به ویژه اینکه همگان نسبت به خطر تشدید اوضاع در قدس و منطقه هشدار می‌دهند و گروه‌های تندرو منتظر فرصت هستند. مذاکرات میان اروپایی‌ها و اعراب به این نتیجه منجر شد که نباید در هر طرحی که آمریکا را به انزوا بکشاند عجله کنند چراکه در این صورت تأثیری که آمریکا بر اسرائیل دارد از بین خواهد رفت.

بر این اساس انتظار می‌رود که اوایل سال میلادی جاری شاهد مذاکرات فشرده میان طرف‌های اروپایی و عربی برای فراهم شدن مقدمات جهت نشست کمیته چهارجانبه صلح باشد. این کمیته شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا است. اروپا از پیشنهاد گسترش کمیته و پیوستن کشورهای مثل مصر، عربستان و اردن یا نروژ به آن استقبال می‌کند. دیدار قریب الوقوع میان عباس و وزرای خارجه اتحادیه اروپا فرصتی برای ارزیابی نتایج مذاکرات کنونی است.

اما روند تند شهرک‌سازی از چرخش بازنمی‌ایستد و تصمیم ترامپ آن را تسریع هم کرده و همین مسئله احتمال شکست راهکار تشکیل دو کشور را سرعت می‌بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.