حجت‌الاسلام علی مظفری در سومین همایش بزرگداشت دفاتر اسناد رسمی که در برج سفید برگزار شد، با بیان اینکه «متاسفانه در سال ۸۸ به بهانه تقلب در انتخابات حرکتی شروع شد و صحنه به دست منافقان و معاندان افتاد»، توضیح داد: یعنی هرکسی به هردلیل و طریقی که با نظام جمهوری اسلامی زاویه داشت، در پشت این صحنه قرار گرفت و نهایتاً دیدیم که داشت به هزینه‌ای سنگین برای نظام بدل می‌شد که بر اثر بصیرت و تیزبینی مردم و رهبری این حادثه برطرف شد.

مظفری با اشاره به اینکه «متاسفانه ما امروزه شاهد نوع دیگری از فتنه هستیم»، تصریح کرد: افرادی که موقعیت شخصی یا گروهی و جناحی خود را در مخاطره می‌بینند، علیه نهادهای قانونی و رسمی و مقاماتی که مستقیماً از طرف مقام معظم رهبری مشروعیت کاری‌شان ابلاغ شده، تخریب‌گری می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: قوه قضائیه به‌خصوص در دهه‌ی اخیر ثابت کرده که در مبارزه با فساد، بزرگ و کوچک و کلان و غیرکلان نمی‌شناسد و خوش‌بختانه در بسیاری از عرصه‌ها حضور پیدا کرد، یکی از گله‌مندی‌های ما از نهاد و سازمان‌ها این است که چرا به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند و باعث می‌شوند ناچاراً قوه قضائیه به هرجایی که حقوق مردم ضایع شده است، ورود کند.

مظفری با بیان این‌که «آن آقایی که ۸ سال در مقام ریاست جمهوری بود، درصدد تضعیف جایگاه قوه قضائیه است»، افزود: ایشان همان‌موقع هم که رئیس‌جمهور بودند، رویکرد خوبی با استقلال قوه قضائیه نداشت، به‌خصوص هنگام تخصیص بودجه‌ها خواسته‌هایی داشت و خواسته‌هایش که برآورده نمی‌شد، گه‌گاهی اذیت‌هایی را داشت و حالا نیز زاویه‌ای جدی گرفته و از شخص ریاست قوه قضاییه گرفته تا تک‌تک برنامه‌های قوه قضائیه را زیر سؤال می‌برد.

وی تضعیف دستگاه قوه قضائیه را ظلم به مردم برشمرد و افزود: اگر قوه قضائیه تضعیف شود، دولت و مجلس هم مطمئناً تضعیف خواهند شد. در هیچ جامعه‌ای مردم حاضر نمی‌شوند که قانون زیر سؤال رود. قانون تا قانون است باید بدون توجه به اشخاص با کمال قدرت اجرا شود. اگر ایراداتی به قانون وارد است باید از طریق مجلس و نهادهای قانونی درصدد اصلاح آن برآییم.

مظفری با بیان این‌که «اولین قدم‌های قانون‌گریزی را در دولت احمدی‌نژاد دیدیم»، افزود: احمدی‌نژاد به شکل‌های مختلف قانون‌گریزی را برای دولت‌مردان نهادینه کرد، الناس علی دین ملوکهم قاعده‌ای کلی است. وقتی مردم قانون‌گریزی را در دولت‌مردانشان ببینند، خودشان جرئت قانون‌گریزی می‌یابند.

وی بیان کرد: منکر آن نیستیم که برخی قوانین ما مشکل دارد ولی باید اصلاح شود، نه این‌که کل نهاد مجری قانون زیر سؤال رود. البته ایشان اشتباه می‌کنند. هرچه بیش‌تر از این کارهای زشت و ناپسند انجام دهند، آبروی خود را بیش‌تر می‌برند و برای مردم بیش‌تر محرز می‌شود که ایشان از افرادی است که نه پایبند به حقوق شهروندی است و نه التزام عملی به مقررات نظام جمهوری اسلامی دارد.

مظفری با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد بیان کرد: از ایشان نقل شده که هر کسی –احتمالاً منظورشان رئیس قوه قضائیه بوده است- که در بین مردم مقبولیت ندارد، مدیریتش نامشروع است، واقعاً مدیریت دستگاه قضایی یا قضات با افکار عمومی و خواسته مردم تنظیم می‌شود یا از طریق ابلاغ ولایت فقیه؟ خیلی‌ها هستند که پس از انتخاب‌شدن و اتخاذ برخی سیاست‌ها، محبوبیت‌شان را از دست می‌دهند. حالا به آن‌ها هم باید گفته شود چون در میانه ریاست‌جمهوری‌ و مدیریت محبوبیت را از دست داده‌ای، پس نامشروع هستی؟ من این را عرض کنم که دستگاه قضائی به دنبال جلب رضایت مردم نیست. دستگاه قضائی به دنبال اجرای قانون است.

وی با بیان این‌که «اجرای قانون همیشه موجبات رضایت مردم را فراهم نمی‌کند»، تصریح کرد: به‌شخصه معتقدم هر مدیری که به دنبال جلب رضایت مردم باشد، بعضی مواردی ناچار است از اصول عدول کند. نمی‌توان استدلال کرد برای اینکه رضایت مردم جلب شود، هرکسی بیاید دادگاه، مطابق خواسته‌اش حکم دهیم و هیچ مجرمی را هم تعقیب نکنیم.

مظفری با اشاره به این‌که «اگر در جامعه نارضایتی‌ از دستگاه قوه قضا وجود دارد، طبیعی است»، تصریح کرد: ما از این جهت ناراحت هم نیستیم، ما زمانی باید ناراحت باشیم که خدای‌ناکرده در دستگاه قضائی نقض قانون می‌شود؛ ولو همه راضی باشند. رضایت مردم ملاک نیست، اجرای قانون یا نقض آن ملاک است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم با این ضوابطی که در دستگاه قضا هست، واقعاً تخلف از قانون بسیار سخت است. منکر تخلفات نیستیم اما با آن‌ها برخورد می‌شود. این رفتارهایی که کل دستگاه قضا را زیر سؤال می‌برد نقض حقوق مردم است. این آقا خودش ناقض حقوق شهروندی است، کسی که حسابش پاک است، از محاسبه‌ چه باک است؟ شما برو در دادگاه بنشین، وکلای زبردست بگیر و از خودت دفاع کن. خیلی از بزرگان انقلاب ما در محکمه حاضر شده‌اند و از خودشان دفاع هم کرده‌اند. ای بسا در مواردی محکوم هم شده‌اند.

مظفری تصریح کرد: افتخار این نظام است که می‌تواند حتی اشخاص بلندمرتبه نظام را هم محاکمه کند. حالا چون بناست من یا اطرافیانم محاکمه شوند، باید بیایم بگویم این نظام و این دستگاه از اساس ایراد دارد؟

وی تشریح کرد: احساس من این است که همان رفتارها و اقدامات ناشایستی که در فتنه ۸۸ رخ داد، اگر آن زمان اشخاصی نادانسته وارد عرصه شدند و دشمن میدان را از آن‌ها گرفت، الان برخی دانسته و عالمانه و هدف‌دار وارد می‌شوند. انشالله که بصیرت مردم و درایت مسئولان مانع رسیدن آن‌ها به اهداف شوم‌شان خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.