پدرو اسکارتین یک فرد شاخص در فوتبال اسپانیا بود. او پیش از جنگ داور بین‌المللی بود و سپس سمت‌های مختلفی در فوتبال این کشور داشت. او یک چهره برجسته در جهان ورزش محسوب می‌شد و با افراد زیادی در ارتباط بود. همچنین مطالب زیادی درباره فوتبال در روزنامه‌ها می‌نوشت. اسکارتین سپس به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا اسپانیا را به جام جهانی شیلی برساند. این اتفاق افتاد و لاروخا با هدایت سرمربی اسپانیایی ولز و مراکش را شکست داد. سپس در یک دیدار دوستانه مقابل آرژانتین قرار گرفت و توانست با پیروزی آن را به پایان برساند.

او به فدراسیون یک گزارش کامل از بازیکنان تیم ملی و وضعیت‌شان ارائه داد. یک آنالیز صادقانه و متفاوت که معمولا سرمربیان درباره بازیکنان خود می‌نویسند. گزارش کامل در مارکا روزنامه ورزشی آن دوران منتشر شد و سر و صدای زیادی ایجاد کرد. این روزنامه توضیح داد اسکارتین گزارش خود را در تاکسی جا گذاشته و یک خبرنگار آن را از آن وسیله نقلیه برداشته است. از این گزارش یک کپی در فدراسیون وجود داشت.

متن گزارش تبدیل به یک بمب خبری شد چون سرمربی تیم ملی خیلی روشن به شرح بازیکنانش پرداخته بود. او نوشت:

آراکیستاین: او هنوز ضعف‌هایی دارد. مشکل او اعصابش است. او هنوز به سطح مورد نظر نرسیده است.

سانتاماریا: این بازیکن نباید از محوطه هرگز خارج شود. زمانی که از آن بیرون می‌رود خیلی ضعیف عمل می‌کند. با وجود قدی که دارد پرش نمی‌کند و باید در کنارش بازیکنی را قرار داد که این ضعف را پوشش دهد.

ویدال: نه استعدادی دارد و نه بازی خاصی به نمایش می گذارد. خیلی بد بازی می کند. برای خنثی سازی بمب فرد مفید تری است.

پاچین: او می می تواند در سیستم ۴-۲-۴ به عنوان مدافع بازی کند. در میانه میدان کارایی ندارد و به شدت بازی اش افت پیدا می کند. همچنین در بازی تهاجمی اثر گذار نیست.

دل سول: او بازیکن کامل تری است اما در توپ گیری خوب کار نمی کند.

دی استفانو: فصل را به شکل افتضاحی به پایان خواهد رساند. نمی تواند در ۸ روز سه بازی انجام دهد. با این حال دو بازی را می تواند انجام دهد. او بیش از همه احساس مسئولیت می کند. او مانند گذشته سریع نیست.

خنتو کویار: در این فصل کویار بهتر است و اشتیاق زیادی برای بازی کردن دارد. در چامارتین برابر مراکش تماشاگران را به وجد آورد. خنتو بخشی از سرعت خود را از دست داده است که بهترین ویژگی اش بود. فکر می کنم به این خاطر است که زندگی خوبی ندارد.

انتشار این گزارش جنجال بزرگی را به وجود آورد. هواداران بارها آن را خوانند و درباره آن بحث کردند و بحث کردند و دیدگاه اسکارتین را درباره فوتبال اسپانیا نقد کردند و آن را سختگیرانه دانستند. همه بازیکنانی که در فهرست سرمربی اسپانیایی حضور داشتند جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی را تجربه کردند. اسکارتین در آن زمان هدایت لاروخا را بر عهده نداشت و النیو اررا تیم را رهبری می کرد. جام جهانی خوبی برای اسپانیا نبود چون در مرحله نخست برابر برزیل و چکسلواکی شکست خورد و تنها توانست مکزیک را شکست دهد. اسپانیا خیلی زود به خانه بازگشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.