در حالی کهمیانگین قیمت نفت خام سبک ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۰ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه بود، این رقم در سال ۲۰۱۷، ۵۱ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه بوده است که نشان‌ از افزایش ۱۱ دلار و ۳۹ سنتی دارد.

قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا ابتدای دسامبر به طور میانگین ۵۰ دلار و ۹۷ سنت برای هر بشکه معامله شد، این رقم پارسال ۳۸ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه بود.

قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در روزهای نخست دسامبر ۲۰۱۶ به ترتیب ۴۶ دلار و ۶۲ سنت و ۴۵ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۶۲ دلار و ۷۴ سنت و ۵۹ دلار و ۷۷ سنت برای هر بشکه بوده است.

تصمیم به کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر ۲۰۱۶ و اجرایی شدن توافق جهانی کاهش عرضه نفت میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از اوایل سال ۲۰۱۷ نقشی بسزا در افزایش قیمت نفت داشته است.

۱۴ عضو اوپک در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید اوپک است.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۳ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق ۲۰۱۶ اوپک را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.