با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، دولت در بودجه سال آینده یکی از رویکردهای اصلی خود را ایجاد اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و همچنین اشتغال حمایتی قرار داده است.

در لایحه بودجه ایجاد ۹۸۰ هزار فرصت شغلی برای سال آینده پیش‌بینی شده که قرار است سیاست‌های توسعه اشتغال در سه بخش اشتغال فراگیر، عشایری و روستایی و همچنین اشتغال حمایتی اجرایی شود. بر این اساس منابع تجهیز شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای توسعه اشتغال در مجموع ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که قرار است از این منابع به عنوان اهرم در ترکیب با تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی و نظام بانکی استفاده کند.

پیش‌بینی دولت بر این است که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و از محل تسهیلات بانکی تا ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع در ترکیب با منابع بودجه‌ای عمومی تجهیز شود.

علاوه بر این از منابع پیش‌بینی شده در ماده یک قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال آینده صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی به منظور ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با همین اولویت در مناطق مرزی و عشایری خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در سال ۱۳۹۵، نرخ بیکاری ۱۲.۴۲ درصد بوده که در تابستان سال جاری به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است.طبق آمارهایی که دولت اعلام می‌کند عملکرد بازار کار نشان می‌دهد که در فاصله زمانی تابستان ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ در مجموع ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.