بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا که به منظور انجام سفری دو روزه و در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده بود، دقایقی قبل تهران را به مقصد لندن ترک کرد.

وی در مدت دو روز حضورش در ایران ضمن رایزنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

* تعهد بریتانیا نسبت به اجرای کامل برجام

وی پس از ورود به تهران بلافاصله به منظور دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در محل وزارت خارجه ایران حضور یافت و پس از رایزنی با ظریف در ضیافت ناهار وزیر خارجه کشورمان شرکت کرد.

در دیدار روز گذشته جانسون با ظریف طرفین در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای،  موضوعات بین‌المللی، بویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن، رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.

*شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه دیدارهایش با علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

رئیس مجلس در این دیدار با بیان اینکه ما راه حل مشکلات منطقه را سیاسی و از طریق گفت‌وگو و مذاکره می‌دانیم، خطاب به جانسون گفت: برجام که از نظر شما یک اقدام درست و موفق بود چه کشورهایی در منطقه با آن مخالفت می‌کنند و حداکثر تلاش خود را به کار بردند که به نتیجه نرسد؟

لاریجانی تاکید کرد: شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده اید.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس یکی دیگر از اشتباهات بسیار بزرگ دولت آمریکا است که میزان اشتباه بودن آن در آینده مشخص می شود.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه انگلیس پشتیبان اجرای برجام است، گفت: این اولین باری است که به ایران سفر می کنم و تسلیت مردم انگلیس را به خاطر زلزله اخیر به ملت ایران ابراز می دارم.

وی افزود: ما از برجام به عنوان یک توافقنامه بین المللی حمایت می‌کنیم زیرا این یک توافقنامه خیلی مهم است و ما علاقمندیم نه تنها در بخش هسته‌ای، بلکه در بخش اقتصادی نیز مردم ایران از آن بهره ببرند.

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: در حال حاضر توافق بین ایران و انگلیس در حد کافی نیست و ما در مقایسه با آلمان و فرانسه مبادلات تجاری کمتری داریم.

وی تصریح کرد: ماموریت من در این سفر، افزایش سطح همکاری ها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی و برداشتن موانع موجود میان گسترش این روابط است و خواستار آن هستیم که هیات های بیشتری میان دو کشور در تبادل باشد و توریست های بیشتری از ایران به انگلیس بیایند.

جانسون افزود: این درست است که ما در خصوص انحلال رژیم ها در منطقه اشتباهاتی داشتیم ولی نیتمان ایجاد ثبات در منطقه بود و اکنون هم بر این اعتقادیم که باید آرامش و امنیت به منطقه برگردانده شود.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به روابط کنونی بین ایران و عربستان تصریح کرد: تنش بین ایران و عربستان به نفع هیچ کشوری نیست و فقط باعث ایجاد جو ناپایداری می شود و باید مسایل میان دو کشور حل شود و ما قصد داریم تا تلاش ایران در جهت استقرار ثبات را به گوش سایر کشورها برسانیم.

به گزارش فارس، بوریس جانسون در ادامه رایزنی‌هایش به ملاقات علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران رفت.

شمخانی در این دیدار گفت: در حال حاضر و در شرایط پسا برجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور رضایت بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.

دریابان شمخانی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین خاطرنشان کرد: در حالی که تمامی نهادهای بین المللی،محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی دفاع یمن را محکوم کرده‌اند، قطعا شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که  در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام بویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار داشت:برجام توافقنامه‌ای چند جانبه و بین المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.

وزیر امورخارجه انگلیس با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود  به این شهر افزود: اقدامات یکجانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند.

جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه بریتانیا صبح امروز (یکشنبه) نیز به منظور دیدار و گفت‌وگو با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این سازمان حضور یافت.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مهرماه سالجاری (1396) به دعوت بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس و در ادامه سفرش به ایتالیا به لندن سفر کرده بود.

وزیر خارجه بریتانیا در آخرین مرحله دیدارهایش با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان ملاقات کرد.

حسن روحانی در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور باوجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود.

وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار تصریح کرد: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات با تهران هستیم. علاقه مند به مشارکت شرکت‌های انگلیسی و سرمایه‌گذاری آنها در ایران هستیم. ایران اقدامات بسیار مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم در منطقه انجام داده است.

براساس اعلام دفتر وزارت خارجه انگلیس بوریس جانسون در دیدار با روحانی درباره مسائل منطقه‌ای، دوجانبه و پرونده افراد دو تابعیتی گفت‌وگوهای مستقیم و شفافی داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.