ین توافق سواپ نفت از سوی علا یسیری، مدیرکل شرکت بازاریابی نفت Sumo عراق و هدایت زاده به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس این توافق که میان دو کشور امضا شده است، ایران به همان میزان نفت را به بنادر جنوبی عراق در خلیج فارس تحویل خواهد داد.

این توافق به عراق امکان می‌دهد فروش نفت کرکوک را که از زمان بازپس‌گیری کنترل میادین نفتی شمال این کشور از نیروهای کرد در اکتبر متوقف شده بود، از سر بگیرد.

به گفته وزیر نفت عراق، بین ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز نفت کرکوک با تانکرها به منطقه مرزی کرمانشاه که در آن ایران یک پالایشگاه دارد، ارسال خواهد شد.

دو کشور سرگرمی برنامه‌ریزی برای ساخت یک خط لوله به منظور انتقال نفت هستند تا از حمل آن از طریق تانکر اجتناب کنند. این خط لوله می‌تواند جایگزین مسیر صادرات نفت کرکوک از طریق خط لوله به ترکیه و دریای مدیترانه شود.

وزیر نفت عراق اظهار کرد که صادرات از این منطقه تا زمان تکمیل ساخت یک خط لوله نفت برای این منظور می‌تواند افزایش پیدا کنند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت عراق ماه گذشته اظهار کرده بود این کشور قصد دارد تولید میادین نفتی در کرکوک را به دو برابر افزایش داده و به یک میلیون بشکه در روز برساند.

لعیبی اظهار کرده که عراق مایل است روابط با کشورهای همسایه و جهان را تحکیم کند و وزارت نفت این کشور قصد دارد پروژه‌های نفتی استراتژیکی را اجرا کند که دورنمای همکاری‌های دوجانبه با ترکیه، اردن، کویت، عربستان سعودی، سوریه و همچنین مصر را گسترش می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.