حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود هنگام تحویل لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس گفت: امروز یک مشکل ما در عدم رونق اقتصادی چیست؟ به تبصره ۱۹ لایحه بودجه توجه کنیم. طرح های فراوانی نیمه کاره رها شده، یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل است. آنچه مانده هم با باد و باران و آفتاب دارد از بین می رود. ۶ هزار طرح نیمه تمام ملی و ۶۵ هزار طرح استانی نیمه تمام داریم، چه طور باید حل کرد؟ هر کدام اینها راه بیفتد. مشکلی از مشکلات مردم حل می شود. رقم بودجه عمومی سال آینده ۳۶۸ هزار میلیارد تومان است، قصد داریم بودجه عمرانی تبدیل به اهرم شود یعنی ظرفیت صندوق، منابع بانک ها، بخش خصوصی و دولت جمع شوند تا طرح های نیمه تمام را تکمیل یا واگذار کنیم تا به این ترتیب شاهد یک کار بزرگ در بخش عمرانی کشور باشیم.

اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

*در سال های گذشته درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود اما این روزها وضع ما خوب شده است، تا پایان سال علی القاعده به طور متوسط برای فروش هر بشکه ۵۰ دلار درآمد حاصل می شود. علی رقم شرایط سخت، طبق مصوبه مجلس ۳۰ درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و امسال مجلس می خواهد ۲ درصد به آن رقم اضافه کند. ۳۲ درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز ۱۵ میلیارد دلار می شود. از نمایندگان می خواهیم، ۲۰ درصد در صندوق بماند. ۱۲ درصدی دیگر برای طرح های مهم هزینه شود. اولین حوزه اصلاح امور بانکی است. اقتصاد ما درست نخواهد شد تا امور بانکی ما اصلاح نشود. تاکنون چند اصلاح در امر بانکی انجام دادیم.

*۶ تعاونی متخلف که ۲۵ درصد بازار پولی کشور در اختیار آنها بود. آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا خسارتی که از طرف این چند تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمد و زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود، جبران شود. این تعاونی ها نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز تصمیم می گرفتند و این حوزه را به هم می ریختند بلکه بازار ارز، سکه و املاک را هر طور می خواستند به هم می زدند، دولت یازدهم از مقام معظم رهبری استمداد طلبید چون ۳-۴ میلیون نفر تمام زندگی شان تلف می شد. این صندوق ها چه کسانی بود. چقدر سخت بود با این صندوق ها برخورد کردن. اینها رفتند بودند همه جا را دیده بودند، از تمام ارگان ها به من نامه می نوشتند که این آدم خوبی است، چرا دارید حسابش را می بندید آدم های عجیب غریب می آمدند و سفارش می کردند. با کمک رهبری، سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی اختیار یافت به این مسئله ورود کند و کار بزرگی انجام شد. ۹۸ درصد سپرده گذاران یا پولشان را گرفتند یا تا آخر این ماه می گیرند. ۲ درصد دیگر هم تلاش داریم اموال شان را شناسایی و مشکل شان را حل کنیم. حل مشکل ۹۸ درصد سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود. کار بزرگی انجام شد رهبری، تمام قوا و شورای عالی امنیت ملی کمک کردند. نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود. بانک مرکزی هر اختیاری بخواهد شورای عالی امنیت ملی به او می دهد تا این مشکل برطرف و دیگر تکرار نشود. این ها اقتصاد و زندگی مردم را نابود کرده بود. این مسئله به همراه کاهش نرخ سودتسهیلات، ارتباط با بانک های خارجی و افزایش سرمایه بانکها ۴ قدم بزرگی بود که برداشته شد. امروز به اصلاح نظام بانکی نیاز داریم. ۳ میلیارد دلار برای اصلاح امور بانکی می خواهیم

*موضوع دیگری محیط زیست است. رسیدگی به وضع گرد و غبار و ریزگردها اهمیت دارد. مشکل پسماندها معضل بزرگی در کشور ایجاد کرده است در شمال کشور لب رودخانه و کنار جنگل را نگاه کنیم. جنوب را هم ببینیم که چه وضعی دارند. ما قدم هایی برداشتیم اما برای رسیدن به هدف این قدم ها کم است. ما برای نهال کاری و رفع مشکل ماشین های فرسوده قدم برداشته ایم اما هوای ما هنوز آلوده است،‌ خانه های مردم مقاومت در برابر زلزله ندارد. ما باید معضل آب را حل کنیم. بهترین راه حل معضل آب بهره وری از آب است.

*طرح هایی که امروز وجود دارد، یک تحول بزرگ است. آب های تحت فشار، کشت های گلخانه ای تحول های بزرگی هستند. ما آماده ایم تا مجلس برای طرح های مهم کشور اعم از اصلاح نظام بانکی و طرح های محیط زیستی را که دو مشکل بزرگ است و در بودجه پیش بینی شده، رسیدگی کند.

*نکته آخر این است که نمایندگان محترم صندوق های بازنشستگی ما وضع درستی ندارند. تمام مشکلات ما در کشور نه از آسمان هفتم آمده است و بسیاری از آنها از بیرون مرزها نیامده است. خودمان در بسیاری از موارد تصمیم نادرست گرفتیم که باید حل کنیم. در زمینه صندوق ها باید قدم بزرگی برداریم، اولین قدم این است که صندوق های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و بانک ها دست از بنگاه داری بردارند. ممکن است که سهام داشته باشند اما مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند. این اولین قدم مهم است که دولت در این زمینه برداشته است و شما باید کمک کنید.

*نمایندگان محترم بعد از اینکه توطئه ابرقدرت ها در منطقه برای مسلط کردن گروه های تروریستی با شکست مواجه شده است، امروز آمریکایی ها توطئه جدید با کمک اسرائیل آغاز کرده است و آن تعرض به قدس شریف است. ما در برابر توطئه قدرت های بزرگ و آمریکا و استکبار نه ساکت بودیم و نه ساکت خواهیم ماند. هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین بر میداریم. این سرزمین مسلمانان است و آنجایی بود که پیامبر از آنجا به معراج رفتند. ما مسلمان ها در برابر حفاظت از قدس شریف و حقوق مردم فلسطین در تمام لحظاتمان به عنوان آرمان مقدس مدنظرمان بود و آمریکا و صهیونیست موفق نخواهد بود و مسلمان انشاءالله روزی قدس را آزاد خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.