با توجه به رکورد شکنی تولید و واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماهه نخست سال، واردات محصول منتفی است.

برخی مسئولان بر این باورند که در سال های نه چندان دور، افزایش واردات بی رویه برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخل به وجود آورد که به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی با اعمال ممنوعیت ثبت سفارش تنها می خواهد از واردات برنج با اعداد و ارقام نجومی جلوگیری کند.

البته ناگفته نماند که معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که ممنوعیت ثبت سفارش به معنای وارد نشدن برنج تا پایان سال نیست، بلکه تا زمان بررسی های لازم و تامین و تنظیم بازار ادامه دارد.

وزیرجهاد کشاورزی مصرف برنج کل کشور را ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج در داخل، نیاز سالانه ما به واردات ۸۰۰ تا یک میلیون تن است ، در حالیکه واردات در چهار ماه نخست سال به گونه ای بوده که تولید داخل روی دست کشاورزان باقی مانده است، از این رو تا زمانیکه بازار به تعادل و منطق خود برسد، واردات و تولید داخل باید مدیریت شود.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: میزان واردات نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و طبق گفته معاون وزیر جهادکشاورزی کنترل قاچاق دلیل اصلی افزایش واردات برنج در هفت ماه نخست سال است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از ممنوعیت ثبت سفارش برنج اظهار کرد: بنابر آمار هشت ماهه گمرک، یک میلیون تن برنج وارد کشور شده که با توجه به نیاز داخل ممنوعیت ثبت سفارش به سبب واردات بی رویه برنج امری نادرست است.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات برنج با سال های قبل تفاوتی نداشته است، افزود: در هفته های اخیر معاون امور بازرگانی وزارت جهاد افزایش واردات برنج در هفت ماه نخست سال را ناشی از کنترل قاچاق و مدیریت تعرفه واردات دانسته است.

کشاورز ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برحسب قانون انتزاع می تواند، بحث ممنوعیت واردات برنج را ادامه دهد در حالیکه این امر به صلاح کشور نیست.

به گفته این مقام مسئول، استمرار روند ثبت ممنوعیت سفارش به دلیل کمبود برنج  در بازار، افزایش قیمت و قاچاق برنج را به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ،ممنوعیت ثبت سفارش برنج را عاملی مهم در تعطیلی  فعالیت بنکداران و خرده فروشان دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به سبب حمایت از تولید داخل نباید با اتخاذ چنین سیاستی موجب بیکاری فعالیت بسیاری از بنگاه ها می شود.

وی در خاتمه گفت: با توجه به آنکه برنج کاران محصول خود را به خریداران و دلالان فروختند، از این رو ممنوعیت ثبت سفارش تنها به معنای حمایت از این قشر است.

تولید برنج به یک میلیون و ۳۵۰ هزارتن می رسد

علی اکبریان نائب رییس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: امسال تولید برنج با احتساب رتون و دوباره کشت به دو میلیون و ۳۵۰ هزارتن خواهد رسید.

وی مصرف سرانه برنج به ازای هر نفر را ۳۶ تا ۳۷ کیلو اعلام کرد و افزود: با توجه به میزان تولید داخل، کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود و این رقم با در نظر گرفتن ذخایر استراتژیک ۸۵۰ هزارتن خواهد بود که واردات در چند ماه نخست سال از این میزان تجاوز کرده است.

اکبریان با انتقاد از اظهارات واردکنندگان برنج مبنی بر بالا بودن نرخ برنج ایرانی بیان کرد: در شرایط کنونی نرخ هر کیلو برنج ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است و گاهی برنج طارم با کیفیت( معروف به اغنیا ) با نرخ ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان در بازار عرضه می شود که  قیمت این نوع برنج ملاک نیست، چراکه تنها قشر خاصی از جامعه توانایی مصرف آن را دارند.

وی افزایش مجدد قیمت برنج ایرانی ناشی از ممنوعیت ثبت سفارش در بازار را رد کرد و ادامه داد: با توجه به آنکه مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی با هم متفاوت هستند، از این رو ممنوعیت واردات برنج خارجی ارتباطی به نرخ برنج ایرانی ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کیفیت برنج ایرانی در دنیا بی نظیر است، اذعان کرد: اگر مسئولان دولتی همانند سال های قبل با خرید توافقی از برنج کاران حمایت کنند، امکان تامین غذای ۲۰۰ میلیون نفر از تولید داخل وجود دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه برخی افراد با مطرح کردن اظهاراتی مبنی تبدیل اراضی شالی به ویلاسازی درصدد توجیه واردات هستند، یادآور شد: با وجود آنکه تنها بخشی از اراضی شالی تبدیل به ویلا شدند، از این رو این امر تاثیر چندانی در میزان تولید برنج داخلی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.