رویترز گزارش داد، فیلیپ گلدبرگ، سابقه‌ای طولانی در انجام ماموریت در کشورهای مختلف داشته است اما انتخاب وی برای سفارت آمریکا در هاوانا می‌تواند تنش‌هایی را ایجاد کند زیرا او در سال ۲۰۰۸ از بولیوی متحد کوبا به اتهام تحریک و ایجاد ناآرامی در این کشور، اخراج شد.

هنوز این انتصاب به طور علنی اعلام نشده است اما اگر کوبا این انتصاب را قبول کند در این صورت گلدبرگ در زمانی که روابط دو جانبه میان دو کشور در  سطح پایینی قرار دارد، وارد این کشور می‌شود.

سفارت آمریکا در کوبا برای اولین بار از سال ۱۹۶۱، سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش‌های باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین و دموکراتیک آمریکا برای احیای روابط میان دو کشور بازگشایی شد اما دولت ترامپ بار دیگر روابط میان دو کشور را به سمت تنش پیش برد.

چندی قبل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که دولت هاوانا مسئول آسیب دیدن ۲۴ دیپلمات آمریکایی در این کشور آمریکای جنوبی است و در پی آن واشنگتن ۱۵ دیپلمات کوبایی را اخراج کرد و از اوایل اکتبر سال جاری میلادی بیش از نیمی از پرسنل دیپلمات خود را از هاوانا فراخواند.

درمقابل دولت کوبا در همان اوایل افشا شدن حملات به دیپلمات‌های آمریکایی توضیحات و اتهامات دولت آمریکا را ناعادلانه خواند و این کشور را به عدم همکاری در این باره متهم کرد، سه مقام وزارت کشور کوبا و پزشکی که این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهند، جزئیات بیشتری را ارائه کردند. پس از این اتفاق روابط دو کشور باردیگر دچار تنش شد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اواخر ماه اوت گذشته حملات ناشناخته‌ای به دیپلمات‌های این کشور در کوبا صورت گرفت که کیفیت و منبع آن مشخص نیست و باعث شده تا دیپلمات‌ها شنوایی خود را از دست بدهند و اختلالات شناختی و خواب پیدا کنند.

هم چنین به تازگی آمریکا محدودیت‌های تجاری و مسافرتی جدیدی علیه کوبا اعمال کرد که این اقدام سفر آمریکایی‌ها به کوبا را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

گلدبرگ در آخرین ماموریت به عنوان سفیر آمریکا در فیلیپین خدمت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.