اتحادیه عرب گزارش داد، «احمد ابوالغیط» دبیرکل این اتحادیه پیش از بازگشت از رم به قاهره در جمع خبرنگاران گفت: ما موضوع انتقال سفارت آمریکا را با جدیت پیگیری می کنیم و نسبت به عواقب وخیمی که این مساله برای منطقه و جهان دربر دارد، هشدار می دهیم.

ابوالغیط با اشاره به این که بارها برای به جریان انداختن پرونده سازش میان فلسطینی ها و اسرائیل، واشنگتن را ترغیب کرده ایم، افزود: انتقال سفارت آمریکا تنها در راستای منافع تل آویو خواهد بود.

وی اظهار کرد: اتحادیه عرب، حکومت خودگردان فلسطین، کشورهای عربی برای اتخاذ موضع یکسان در خصوص آخرین تحولات در این زمینه با یکدیگر ارتباط دارند.

ابوالغیط در پایان تصریح کرد: این اقدام واشنگتن توجیه ناپذیر و در راستای صلح و ثبات در منطقه نیست، بلکه موجب تقویت تندوری و توسل به زور و خشونت می شود و در راستای منافع حکومت ستیزه جوی اسرائیل می باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ (آبان/ آذرماه ۹۵) و در جریان مبارزات انتخاباتی خود، اعلام کرد که درصورتی که رئیس جمهور شود، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام دولتی آمریکا پیشتر خبر داد: ترامپ روز چهارشنبه آینده، بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می کند اما انتقال سفارت آمریکا را به تعویق می اندازد.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود که ترامپ در اندیشه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس است.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی قانونی را تصویب کرد که به موجب آن بیت المقدس پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته شده و سفارت آمریکا باید به آن جا منتقل شود.

البته این قانون در راستای امنیت ملی آمریکا، شامل بندی بود که به رئیسان جمهوری این کشور اجازه می داد که انتقال سفارت را به مدت شش ماه به تعویق بیاندازند.

از آن زمان رئیسان جمهوری آمریکا به طور منظم سالی دوبار با امضای فرمانی، انتقال سفارت را به تعویق می انداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.